Speldatabas

Vad hjälper och vad stjälper? Ett spel om fattigdomsbekämpning

Vad hjälper och vad stjälper?

>Ladda hem

Vad hjälper och vad stjälper? ställer deltagarna inför ett antal olika vardagsdilemman kopplat till fattigdomsbekämpning. De ska i grupp ta ställning till om agerande i dilemmat ”hjälper” eller ”stjälper” eller om det är till ”ingen nytta”. Man kan sedan gå vidare och  diskutera  i större grupp.
 
Syfte
Övningen syftar till att medvetandegöra deltagarna kring hur deras egna beslut i tillvaron kan påverka andra människor, främst i fattiga länder. Syftet är också att påverka deltagarnas handlande då de själva ställs inför liknande situationer som beskrivs i övningen.

Think before you act Ett spel på engelska om sexuell hälsa

Think before you act

>Ladda hem

Ett spel på engleska om risktagande och skydd mot sexuellt överförbara infektioner (STI).

The Village A game about use of history and nationalism

The Village

>Ladda hem

Pedagogical and Didactical Centre created this game by commission from The Living History Forum, as a part of a three-game series about history, nationalism and reconciliation. The game is a classroom format role play where the participants play four different families in the Village. The families have very different values and very strong opinions of each other based on events during the latest 100 years. During the game, the four families have to solve 3 different conflicts by voting.

When using this game in an educational context, the village, families and conflicts can act as a metaphor for real-world events and conflicts, and the feelings and thoughts the students experienced during the game can help them understand some of the underlying mechanisms of human decision-making during long-term conflicts.

Communication Empathy Language / English

The goal of the game is to create a more in depth understanding for the mechanisms and feelings involved in human decision-making during conflicts. Central questions lifted by this game is: • What role does history have in present-time conflicts? • What drives nationalism and how is it justified by those involved? • What might a long-term conflict solution look like in a conflict where history plays a strong role?

The commune Ett spel om inflytande

The commune

>Ladda hem

Pedagogical and Didactical Centre created this game by commission from the International Programme Office for Education and Training and the EU Information Centre. The first version of the game was written 2006, translated for the first time to English in 2009, reworked 2010, 2012 and translated again 2014 – version 5.0 Eng.
The game is about a commune where different people live together, and have to make decisions about things like smoking, warming, economy, privacy and shared resources. The commune setting is an analogue for the EU union. After playing the game, the events of the game can be used to discuss the EU union from different perspectives. The teacher can decide what issues are to be solved within the commune during the course of the game. 

Tanken och handlingen Associationsövning om sexuell hälsa

Tanken och handlingen

>Ladda hem

Sigma Ett spel om bistånd

Sigma

>Ladda hem

Denna övning är tänkt som en ingång till fortsatt diskussion om hur Sidas arbete och svensk biståndspolitik fungerar. Spelet går ut på att eleverna skall rangordna ett antal fiktiva länder utifrån vilket land de anser har stört behov av bistånd.

Syfte

  • Diskutera och reflektera kring vad bistånd är, vad för anledningar som finns att ge bistånd och hur detta görs idag i Sverige.
  • Skapa ingång till mer ingående arbete om utlandshjälp, insatser och bistånd för att hjälpa länder med fattig och utsatt befolkning.

Risk and desire A game about STI and risk behaviour

Risk and desire

>Ladda hem

This is a short simulation about risk behaviour in connection with the most common STI (Sexually transmittable infections). The entire game is in english.
The goal of the game is to learn about and reflect on what kinds of sexual behaviours are likely to be more risky for one self and ones partners.

Risk and desire A game about STI and risk behaviour

Risk and desire

>Ladda hem

This is a short simulation about risk behaviour in connection with the most common STI (Sexually transmittable infections). The entire game is in english.
The goal of the game is to learn about and reflect on what kinds of sexual behaviours are likely to be more risky for one self and ones partners.

Positive A game about HIV in a work environment

Positive

>Ladda hem

Purpose

  • To improve students’ understanding of HIV and Aids.
  • To encourage students to re-consider their attitudes towards people with HIV/Aids.
  • To make students aware of the employment rights of people with HIV/Aids.
  • To make students aware of the role of trade unions in relation to people with HIV/Aids.

Positive A game about HIV in a work environment

Positive

>Ladda hem

Purpose

  • To improve students’ understanding of HIV and Aids.
  • To encourage students to re-consider their attitudes towards people with HIV/Aids.
  • To make students aware of the employment rights of people with HIV/Aids.
  • To make students aware of the role of trade unions in relation to people with HIV/Aids.

Lust och risk Ett spel om sexuell hälsa och riskbeteenden

Lust och risk

>Ladda hem

Ligga i eller ligga lågt - ett spel om njutning, bekräftelse och andra anledningar till att ha sex

Ligga i eller ligga lågt

>Ladda hem

Ligga i eller ligga lågt? är ett spel som berör sex och relationer. Eleverna får i mindre grupper anta karaktärer som unga personer med skilda personligheter, vilka ställs inför olika sexuella situationer. I spelet får eleverna får ta ställning till hur deras karaktärer kommer agera, vilket ger en bra grund för diskussion och reflektion kring vad det finns för anledningar till att ha sex. 
Tid: minst 60 min
Antal elever: 6-24 personer. Om ni är fler än 24 elever i klassen rekommenderar vi att ni delar upp i två olika omgångar då spelet kan upplevas långsamt och krångligt med många deltagare.
Målgrupp: Elever i årskurs 7-9 eller gymnasiet. 

Spelets syfte är att behandla ställningstaganden, attityder och värderingar kring varför personer har sex. Det kan finnas många anledningar, så som bekräftelse, kärlek, njutning, grupptryck eller tvång. I spelet får eleverna möjlighet till att nyansera sin uppfattning och upplevelse av sex. Genom att diskutera och analysera bakomliggande anledningar vill vi öka elevernas förståelse för att människor har skilda inställningar samt att vi ibland tar irrationella beslut. En sådan förståelse kan i förlängningen ge en mer sund och hälsofrämjande syn på sin och andras sexualitet.

Kris En simulering om utveckling och demokrati

Kris

>Ladda hem

KRIS är en simulering om ett utvecklingsland som just blivit självständigt. Deltagarna får tillsammans rollen som landets regering, som under sitt första år måste ta ställning till en rad svåra problem. Målet är att stärka landets ekonomi, men också att behålla politisk popularitet för att inte förlora regeringsmakten. 
Simuleringen tar en och en halv timme att genomföra men kan förkortas till en timme.
Antal deltagare: 10-30
Syfte
Spelet syftar till att öka förståelsen för sambandet mellan ekonomi och politik i demokratiska stater, och för utvecklingsfrågor i allmänhet.

Kosto Ett spel om konsumtion och hållbar utveckling

Kosto

>Ladda hem

Kosto är ett värderingsspel som handlar om hållbar konsumtion. Spelet visar hur miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet påverkas av de tillverkningsmetoder som används för varor vi köper i affären idag.
 
Copyright
Detta material har tagits fram av Pedagogiskt Centrum på uppdrag av Konsument Göteborg. Materialet får fritt kopieras och användas i utbildningsverksamhet så länge källa anges.
Läs mer om skolmaterial kring konsumentfrågor på http://www.konsumentfragor.goteborg.se/

Spelets syfte är att få deltagarna att reflektera över de dolda kostnaderna bakom dagens konsumtionssamhälle. De kostnader som inte finns på prislappen, utan som betalas i form av förstörd miljö, ekonomisk kortsiktighet och mänskligt lidande.

Icebreakers Uppvärmningsövningar för grupper

Icebreakers

>Ladda hem

En samling uppvärmningsövningar, s.k. icebreakers. Syftet med en icebreaker kan vara:

  • Skratta
  • Röra på sig
  • Liva upp en sömning grupp
  • Skapa fokus
  • "Bryta isen" socialt

Vilken typ av icebreaker som kan passa beror på gruppens ålder, sinnesstämning, energinivå och vilken akvitetet ni skall göra efteråt. Ibland behövs ingen icebreaker, och ibland kan det vara bra att ha den som "extrakort" på hand ifall du märker att gruppen är trött, rastlös eller ofokuserad.

Vi har samlat dessa övningar som inspiration för dig som gillar att anvädna icebreakers i undervisning och andra gruppsammanhang. 

Icebreakers Uppvärmningsövningar för grupper

Icebreakers

>Ladda hem

En samling uppvärmningsövningar, s.k. icebreakers. Syftet med en icebreaker kan vara:

  • Skratta
  • Röra på sig
  • Liva upp en sömning grupp
  • Skapa fokus
  • "Bryta isen" socialt

Vilken typ av icebreaker som kan passa beror på gruppens ålder, sinnesstämning, energinivå och vilken akvitetet ni skall göra efteråt. Ibland behövs ingen icebreaker, och ibland kan det vara bra att ha den som "extrakort" på hand ifall du märker att gruppen är trött, rastlös eller ofokuserad.

Vi har samlat dessa övningar som inspiration för dig som gillar att anvädna icebreakers i undervisning och andra gruppsammanhang. 

Icebreakers Uppvärmningsövningar för grupper

Icebreakers

>Ladda hem

En samling uppvärmningsövningar, s.k. icebreakers. Syftet med en icebreaker kan vara:

  • Skratta
  • Röra på sig
  • Liva upp en sömning grupp
  • Skapa fokus
  • "Bryta isen" socialt

Vilken typ av icebreaker som kan passa beror på gruppens ålder, sinnesstämning, energinivå och vilken akvitetet ni skall göra efteråt. Ibland behövs ingen icebreaker, och ibland kan det vara bra att ha den som "extrakort" på hand ifall du märker att gruppen är trött, rastlös eller ofokuserad.

Vi har samlat dessa övningar som inspiration för dig som gillar att anvädna icebreakers i undervisning och andra gruppsammanhang. 

Hiv - spridning En övning om spridningen av hiv

Hiv - spridning

>Ladda hem

 

Hiv En kort simulering om hiv-viruset
Handelsspelet Ett spel om handelsvillkor

Handelsspelet

>Ladda hem

Den här simuleringen är tänkt att hjälpa deltagarna att lättare kunna förstå hur handel kan påverka ett lands välstånd. Vår planet är delad; de industrialiserade länderna i norr såsom Nordamerika, Europa eller Japan har en mycket högre levnadsstandard än länderna i Latinamerika, Afrika eller Asien. De finns många sätt att förklara den här skillnaden, men det är uppenbart att klyftan mellan rik och fattig uppehålls och t o m vidgas av ett världshandelssystem som hjälper de starka, välorganiserade länderna hellre än de fattigare.
Den här simuleringen försöker visa hur handel faktiskt fungerar: vem som vinner och vem som förlorar.
Simuleringen är lämplig för en grupp med mellan 15 och 30 deltagare.
Simuleringen lämpar sig särskilt väl för grupper som arbetar med handelsfrågor, ekonomi och internationella frågor i ämnen och teman såsom juridik, geografi, psykologi och internationella relationer.

Syfte

  • Uppleva och reflektera kring resursers betydelse i globala fattigdomsfrågor
  • Reflektion kring vilka handelshinder som skapas i och med ojämlikt fördelare resurser och inflytande i politik
  • Reflektion kring hur resursknapphet, ojämlikhet och bristande inflytande påverkar människors motivation och vilja till samarbete.

Sidor