Speldatabas
Vad gör man?
Vad gör man är ett rollspel där eleverna i grupper gemensamt spelar en roll och ska bestämma hur den rollen agerar i olika situationer. Alla rollerna är baserade på olika etiska synsätt så det är viktigt att poängtera för eleverna att det är utifrån rollernas perspektiv de ska agera och inte sina egna.
Syfte
Spelet syftar till att låta eleverna diskutera jämställdhet ur olika etiska synsätt.
Think before you act
Ett spel på engleska om risktagande och skydd mot sexuellt överförbara infektioner (STI).
Risk and desire
This is a short simulation about risk behaviour in connection with the most common STI (Sexually transmittable infections). The entire game is in english.
The goal of the game is to learn about and reflect on what kinds of sexual behaviours are likely to be more risky for one self and ones partners.
Positive
Purpose
- To improve students’ understanding of HIV and Aids.
- To encourage students to re-consider their attitudes towards people with HIV/Aids.
- To make students aware of the employment rights of people with HIV/Aids.
- To make students aware of the role of trade unions in relation to people with HIV/Aids.
Ligga i eller ligga lågt
Ligga i eller ligga lågt? är ett spel som berör sex och relationer. Eleverna får i mindre grupper anta karaktärer som unga personer med skilda personligheter, vilka ställs inför olika sexuella situationer. I spelet får eleverna får ta ställning till hur deras karaktärer kommer agera, vilket ger en bra grund för diskussion och reflektion kring vad det finns för anledningar till att ha sex.
Tid: minst 60 min
Antal elever: 6-24 personer. Om ni är fler än 24 elever i klassen rekommenderar vi att ni delar upp i två olika omgångar då spelet kan upplevas långsamt och krångligt med många deltagare.
Målgrupp: Elever i årskurs 7-9 eller gymnasiet.
Spelets syfte är att behandla ställningstaganden, attityder och värderingar kring varför personer har sex. Det kan finnas många anledningar, så som bekräftelse, kärlek, njutning, grupptryck eller tvång. I spelet får eleverna möjlighet till att nyansera sin uppfattning och upplevelse av sex. Genom att diskutera och analysera bakomliggande anledningar vill vi öka elevernas förståelse för att människor har skilda inställningar samt att vi ibland tar irrationella beslut. En sådan förståelse kan i förlängningen ge en mer sund och hälsofrämjande syn på sin och andras sexualitet.
Icebreakers
En samling uppvärmningsövningar, s.k. icebreakers. Syftet med en icebreaker kan vara:
- Skratta
- Röra på sig
- Liva upp en sömning grupp
- Skapa fokus
- "Bryta isen" socialt
Vilken typ av icebreaker som kan passa beror på gruppens ålder, sinnesstämning, energinivå och vilken akvitetet ni skall göra efteråt. Ibland behövs ingen icebreaker, och ibland kan det vara bra att ha den som "extrakort" på hand ifall du märker att gruppen är trött, rastlös eller ofokuserad.
Vi har samlat dessa övningar som inspiration för dig som gillar att anvädna icebreakers i undervisning och andra gruppsammanhang.
Icebreakers
En samling uppvärmningsövningar, s.k. icebreakers. Syftet med en icebreaker kan vara:
- Skratta
- Röra på sig
- Liva upp en sömning grupp
- Skapa fokus
- "Bryta isen" socialt
Vilken typ av icebreaker som kan passa beror på gruppens ålder, sinnesstämning, energinivå och vilken akvitetet ni skall göra efteråt. Ibland behövs ingen icebreaker, och ibland kan det vara bra att ha den som "extrakort" på hand ifall du märker att gruppen är trött, rastlös eller ofokuserad.
Vi har samlat dessa övningar som inspiration för dig som gillar att anvädna icebreakers i undervisning och andra gruppsammanhang.