Speldatabas

Vem bär ansvaret? Ett spel om vem som bär ansvar för hur varor producerar

Vem bär ansvaret?

>Ladda hem

Vem bär ansvaret? är ett dilemmaspel som handlar om hur varor som konsumeras i Sverige ofta produceras med oetiska och miljöfarliga metoder. Ämnen som behandlas är demokrati, konsumentmakt, rättvise och handelsfrågor. Spelet kan spelas som en del i att lära sig om medveten konsumtion och konsumentmakt.
 
Copyright
Detta material har tagits fram av Pedagogiskt Centrum på uppdrag av Konsument Göteborg. Materialet får fritt kopieras och användas i utbildningsverksamhet så länge källa anges.
Läs mer om skolmaterial kring konsumentfrågor på http://www.konsumentfragor.goteborg.se/

Vad hjälper och vad stjälper? Ett spel om fattigdomsbekämpning

Vad hjälper och vad stjälper?

>Ladda hem

Vad hjälper och vad stjälper? ställer deltagarna inför ett antal olika vardagsdilemman kopplat till fattigdomsbekämpning. De ska i grupp ta ställning till om agerande i dilemmat ”hjälper” eller ”stjälper” eller om det är till ”ingen nytta”. Man kan sedan gå vidare och  diskutera  i större grupp.
 
Syfte
Övningen syftar till att medvetandegöra deltagarna kring hur deras egna beslut i tillvaron kan påverka andra människor, främst i fattiga länder. Syftet är också att påverka deltagarnas handlande då de själva ställs inför liknande situationer som beskrivs i övningen.

The Village A game about use of history and nationalism

The Village

>Ladda hem

Pedagogical and Didactical Centre created this game by commission from The Living History Forum, as a part of a three-game series about history, nationalism and reconciliation. The game is a classroom format role play where the participants play four different families in the Village. The families have very different values and very strong opinions of each other based on events during the latest 100 years. During the game, the four families have to solve 3 different conflicts by voting.

When using this game in an educational context, the village, families and conflicts can act as a metaphor for real-world events and conflicts, and the feelings and thoughts the students experienced during the game can help them understand some of the underlying mechanisms of human decision-making during long-term conflicts.

Communication Empathy Language / English

The goal of the game is to create a more in depth understanding for the mechanisms and feelings involved in human decision-making during conflicts. Central questions lifted by this game is: • What role does history have in present-time conflicts? • What drives nationalism and how is it justified by those involved? • What might a long-term conflict solution look like in a conflict where history plays a strong role?

The commune Ett spel om inflytande

The commune

>Ladda hem

Pedagogical and Didactical Centre created this game by commission from the International Programme Office for Education and Training and the EU Information Centre. The first version of the game was written 2006, translated for the first time to English in 2009, reworked 2010, 2012 and translated again 2014 – version 5.0 Eng.
The game is about a commune where different people live together, and have to make decisions about things like smoking, warming, economy, privacy and shared resources. The commune setting is an analogue for the EU union. After playing the game, the events of the game can be used to discuss the EU union from different perspectives. The teacher can decide what issues are to be solved within the commune during the course of the game. 

Sigma Ett spel om bistånd

Sigma

>Ladda hem

Denna övning är tänkt som en ingång till fortsatt diskussion om hur Sidas arbete och svensk biståndspolitik fungerar. Spelet går ut på att eleverna skall rangordna ett antal fiktiva länder utifrån vilket land de anser har stört behov av bistånd.

Syfte

  • Diskutera och reflektera kring vad bistånd är, vad för anledningar som finns att ge bistånd och hur detta görs idag i Sverige.
  • Skapa ingång till mer ingående arbete om utlandshjälp, insatser och bistånd för att hjälpa länder med fattig och utsatt befolkning.

Rörande normer Ett spel om normer och jämlikhet

Rörande normer

>Ladda hem

Rörande normer är ett enkelt rollspel som behandlar den sociala normen och vilka hinder respektive möjligheter den ger.
Spelet utgår från de sju diskrimineringsgrunderna. I spelet tilldelas alla elever varsin roll, vilka i olika utsträckning uppfyller definitionen av diskrimineringsgrunderna. Utifrån sin
roll ska deltagarna ta ställning till olika påståenden genom att förflytta sig framåt eller bakåt. Påståendena berör hinder och möjligheter som kan utspelas i vardagen, och spelet visar på ett illustrativt sätt hur människor har olika förutsättningar i vårt samhälle. Rörande normer öppnar därmed upp för en diskussion kring vad det innebär att befinna sig inom normen och vad det kan innebära att befinna sig utanför den.

Om Toddor
Tolerans och demokrati mot diskriminering och rasism! – en metodbox behandlar antidemokratiska attityder och värderingar bland elever på högstadie- och gymnasienivå. Boxen tar sin utgångspunkt i FN:s konvention om barnets rättigheter och primärt i artikel 2 – Alla barn har samma rättigheter. Ingen får diskrimineras.

Metodboxen har utvecklats av Pedagogiskt Centrum på uppdrag av Brottsförebyggande rådet och i samverkan med Livsstilsenheten i Kungsbacka kommun och Ungdom mot Rasism.

Bakgrunden till metodboxen är att pedagoger i Kungsbacka kommun efterlyst metoder och verktyg för att bemöta främlingsfientlighet och intolerans. Förhoppningen med metodboxens material är att förebygga hatbrott och våld som utgår från diskriminering gällande etnisk

bakgrund, samt öka toleransen och förståelsen för varandra i samhället.

Detta är en introduktion till spelen i metodboxen samt tips på fortsatt arbete med böcker, filmer och andra spel på samma tema.

 

Riksdagsrollepelet Ett spel om hur arbetet i riksdagen fungerar

Riksdagsrollepelet

>Ladda hem

Riksdagsrollspelet är ett rollspel som syftar till att skapa förståelse och kunskap kring riksdagen och riksdagens arbete. Fokus ligger på ärendegången. Spelet består av fem fiktiva partier: Gemenskapspartiet (som även är det parti som utgör regeringen), Värdepartiet, Frihetspartiet, Balanspartiet och Solidaritetspartiet. I rollspelet spelar deltagarna riksdagsledamöter i en fiktiv riksdagsmiljö. Varje deltagare spelar en riksdagsledamot och får en beskrivning av sin bakgrund, ålder, yrke, partitillhörighet och så vidare. Handledaren av rollspelet spelar rollen som riksdagens talman.

Riksdagsrollspelet innehåller ett antal faser. I slutet av rollspelet får deltagarna möjlighet att diskutera igenom sitt agerande, vad som hände och de beslut som de fattat. Här görs även jämförelser mellan Riksdagsrollspelet och ”verkligheten”. Beroende på hur man lägger upp diskussionen så kan resultatet anpassas efter de målsättningar som man som handledare sätter upp före rollspelet.

Rollspelet är anpassat för 15–30 personer och lämpar sig bäst för elevgrupper från grundskolans senare del och gymnasiet. Rollspelet tar cirka två timmar att genomföra och minst 30 minuter bör avsättas för diskussionsdelen.

Ny i unionsparlamentet Ett spel om EU och partipolitiskt arbete

Ny i unionsparlamentet

>Ladda hem

Kort beskrivning

Alla elever är ”nya” i Unionsparlamentet. Utifrån rollkort ska de hitta sina

partikamrater, det vill säga bilda tre partier. När partigrupperna har bildats får

de partiets ideologiska grundtankar. Utifrån dessa ska de komma fram till tre

reformförslag som är till fördel för hela Unionen. Av dessa tre förslag ska sedan endast

ett väljas ut att representera partiet i en omröstning. Vid omröstningen lämnar man

sin roll som partimedlem och röstar på det förslag man vill få igenom. Resultatet

sammanställs. Därefter görs en fingerad situation där man relaterar valresultatet

till olika stort röstdeltagande vid tidigare val och provar hur det skulle se ut vid till

exempel bara 50% valdeltagande.

Eleven skall ha kunskap om • hur partipolitiskt arbete kan gå till • demokratiska beslutsprocesser • aktuella EU-frågor • individens ansvar i en demokrati

När du får bestämma (Enkel version) En simulering av val till region och kommun

När du får bestämma (Enkel version)

>Ladda hem

När du får bestämma är en spel om val till kommun och region (eller landsting). Det finns två versioner av spelet: En avancerad och en något enklare. Vi har valt att lägga den enklare under kategori 7-9, och den avancerade under kategori Gymnasiet, men du som lärare bestämmer vilken version du tror passar bäst för dina elever.

Spelet innehåller olika delar där eleverna skall representera påhittade partier (som i mångt och mycket motsvarar de ideologier som verkliga partier i Sverige har), och komma på valslogans, ekonomiska prioriteringar och strategier för att vinna valet till landsting.

Syfte:
• Att ge deltagarna insikter om demokratins fördelar och begränsningar.
• Att visa på demokratins möjligheter till delaktighet och inflytande.
• Att inspirera deltagarna till ett fortsatt engagemang i demokratiska frågor.

Lika inför lagen? Ett spel om en rättegång

Lika inför lagen?

>Ladda hem

Detta spel är en enkel simulation av en rättegång. Eleverna behöver ha grundläggande kunskap om hur en rättegång går till och begrepp som rör rättsväsende och rättegångsprocesser.
Tid 
60 minuter.
Antal deltagare
10-13 personer
En större grupp kan enkelt delas i två, så kan resultaten i de båda rättegångarna diskuteras gemensamt, efteråt.
Syfte

  • Diskutera hur fördomar kring kön, ekonomisk situation, etnisk bakgrund, religiös tillhörighet eller sexuell orientering kan påverka utfallet i en rättegång. 
  • Lyfta frågan om allas lika rätt i samhället till en rättvis prövning, och vad det innebär för rättssäkerhet.

Kris En simulering om utveckling och demokrati

Kris

>Ladda hem

KRIS är en simulering om ett utvecklingsland som just blivit självständigt. Deltagarna får tillsammans rollen som landets regering, som under sitt första år måste ta ställning till en rad svåra problem. Målet är att stärka landets ekonomi, men också att behålla politisk popularitet för att inte förlora regeringsmakten. 
Simuleringen tar en och en halv timme att genomföra men kan förkortas till en timme.
Antal deltagare: 10-30
Syfte
Spelet syftar till att öka förståelsen för sambandet mellan ekonomi och politik i demokratiska stater, och för utvecklingsfrågor i allmänhet.

Kosto Ett spel om konsumtion och hållbar utveckling

Kosto

>Ladda hem

Kosto är ett värderingsspel som handlar om hållbar konsumtion. Spelet visar hur miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet påverkas av de tillverkningsmetoder som används för varor vi köper i affären idag.
 
Copyright
Detta material har tagits fram av Pedagogiskt Centrum på uppdrag av Konsument Göteborg. Materialet får fritt kopieras och användas i utbildningsverksamhet så länge källa anges.
Läs mer om skolmaterial kring konsumentfrågor på http://www.konsumentfragor.goteborg.se/

Spelets syfte är att få deltagarna att reflektera över de dolda kostnaderna bakom dagens konsumtionssamhälle. De kostnader som inte finns på prislappen, utan som betalas i form av förstörd miljö, ekonomisk kortsiktighet och mänskligt lidande.

Kollektivet Ett spel om inflytande och demokrati

Kollektivet

>Ladda hem

Kollektivet är ett rollspel som behandlar några av EU:s framtidsfrågor och utmaningar. Eleverna får anta roller som medlemmar boendes i ett kollektiv och tillsammans ska de lösa olika problem som de ställs inför – allt från ekonomisk hushållning till gemensamma trivselregler.

De frågeställningar som kollektivet brottas med återfinns på europeisk nivå, vilket ger en bra grund för en efterföljande diskussion och fördjupad förståelse kring EU och dess medlemsländer.

 

Tid: 60 min
Antal elever: 15–20
Målgrupp: Elever på gymnasiet eller grundskolans senare år. De

bör ha grundläggande kunskaper om EU för att få ut så mycket som

möjligt av övningen.

 
 

Syfte Syftet med Kollektivet är att öka elevernas intresse och kunskap kring EU-relaterade frågor, samt öka deras medvetenhet om vilka utmaningar EU står inför. Kollektivet låter även eleverna öva sig i aktiva ställningstaganden samt utveckla deras förmåga att se EU-relaterade problem ur olika perspektiv.

Icebreakers Uppvärmningsövningar för grupper

Icebreakers

>Ladda hem

En samling uppvärmningsövningar, s.k. icebreakers. Syftet med en icebreaker kan vara:

  • Skratta
  • Röra på sig
  • Liva upp en sömning grupp
  • Skapa fokus
  • "Bryta isen" socialt

Vilken typ av icebreaker som kan passa beror på gruppens ålder, sinnesstämning, energinivå och vilken akvitetet ni skall göra efteråt. Ibland behövs ingen icebreaker, och ibland kan det vara bra att ha den som "extrakort" på hand ifall du märker att gruppen är trött, rastlös eller ofokuserad.

Vi har samlat dessa övningar som inspiration för dig som gillar att anvädna icebreakers i undervisning och andra gruppsammanhang. 

Här eller där? En simulering om EU-frågor

Här eller där?

>Ladda hem

Sammanfattning
Här eller där är en simulering om ett antal av EU:s framtidsfrågor och utmaningar. Den skrevs ursprungligen för att användas på gymnasiet och högstadiet, men kan också vara aktuell för andra grupper. Simuleringen passar för grupper upp till 35 deltagare. Man kan anpassa antalet problem deltagarna konfronteras med efter tillgängligt tidsutrymme.

Tid
Simuleringen tar ca 2 timmar att genomföra.

Syfte

  • att öka deltagarnas medvetenhet om vilka EU:s framtidsfrågor är 
  • att stimulera engagemang för internationella frågor hos deltagarna 
  • att få deltagarna att fundera på vilka politiska frågor som bör avgöras på vilken nivå; lokal, nationell, eller europeisk
  • att låta deltagarna öva sig i aktiva ställningstaganden 
  • att utveckla deltagarnas förmåga att se problem ur olika perspektiv 
  • att ge deltagarna möjlighet att diskutera samtida samhällsproblem 
  • att utveckla deltagarnas samarbetsförmåga 

Handelsspelet Ett spel om handelsvillkor

Handelsspelet

>Ladda hem

Den här simuleringen är tänkt att hjälpa deltagarna att lättare kunna förstå hur handel kan påverka ett lands välstånd. Vår planet är delad; de industrialiserade länderna i norr såsom Nordamerika, Europa eller Japan har en mycket högre levnadsstandard än länderna i Latinamerika, Afrika eller Asien. De finns många sätt att förklara den här skillnaden, men det är uppenbart att klyftan mellan rik och fattig uppehålls och t o m vidgas av ett världshandelssystem som hjälper de starka, välorganiserade länderna hellre än de fattigare.
Den här simuleringen försöker visa hur handel faktiskt fungerar: vem som vinner och vem som förlorar.
Simuleringen är lämplig för en grupp med mellan 15 och 30 deltagare.
Simuleringen lämpar sig särskilt väl för grupper som arbetar med handelsfrågor, ekonomi och internationella frågor i ämnen och teman såsom juridik, geografi, psykologi och internationella relationer.

Syfte

  • Uppleva och reflektera kring resursers betydelse i globala fattigdomsfrågor
  • Reflektion kring vilka handelshinder som skapas i och med ojämlikt fördelare resurser och inflytande i politik
  • Reflektion kring hur resursknapphet, ojämlikhet och bristande inflytande påverkar människors motivation och vilja till samarbete.

Future Happiness Challenge Ett spel om lycka och hållbar utveckling

Future Happiness Challenge

>Ladda hem

Future Happiness Challenge är ett digitalt spel för både unga och vuxna, framtaget för att tillgängliggöra forskning om hållbar utveckling i städer. Allt innehåll är vetenskapligt förankrat i rapporten Klimatomställning Göteborg. Frågan som rapporten utreder är: Kan välbefinnande vara en drivkraft för hållbar utveckling?

Vart hittar jag spelet?
Spelet Future Happiness Challenge är tillgängligt gratis i App Store till iPad, samt kan laddas hem och installeras på Windows och Mac. 
Du hittar spelet på: www.grspeldatabas.se/fhc

Målgrupp
Denna lärarhandledning är skriven för gymnasiet och grundskola åk 7-9.
Spelet spelas med 3 till 4 spelare på samma dator eller iPad. Det går även att spela på egen hand.

Tid
90-120 minuter, uppdelat på ett eller flera pass.

Syfte
Spelet är designat och framtaget med syfte att:

  • Främja en vetenskapligt baserad diskussion kring hållbar utveckling
  • Skapa förståelse för den typ av förändringar på både individ- och samhällsnivå som krävs för en hållbar utveckling
  • Öka intresse och engagemang för demokratisk opinionsbildning, deltagande i föreningsliv och allmänna val
  • Främja en god hälsa och sunda livsstilsval för både individ och miljö

Future economy challenge Ett analogt pedagogiskt spel om de dilemman vi står inför i skapandet av en hållbar ekonomi.

Future economy challenge

>Ladda hem

I Future economy challenge får eleverna gå in i rollen som beslutsfattare och måste ta ställning i globala frågor som är helt avgörande för vår framtid på jorden. Spelet visar hur de ekonomiska kostnaderna för att agera på miljöhoten är små, jämfört med om vi inte agerar.

Målgrupp: Elever i gymnasiet och grundskola åk 7-9. Tid : 90-120 minuter

Antal deltagare: 4-30 elever

Syfte

  • Främja en vetenskapligt baserad diskussion kring hållbar utveckling
  • Skapa en förståelse för den typ av förändringar som krävs för en hållbar utveckling
  • —Ökat intresse och engagemang kring frågor som rör hållbar utveckling

Fred för alla Ett spel om jämställdhet och fred

Fred för alla

>Ladda hem

Spelet syftar till att upplysa och sprida kunskap om fred och konflikt och om ojämställdhet. Genom en konflikt på en fiktiv skola i ett framtida Sverige påvisas vad som händer mellan grupper med olika mandat i förhandlingar och hur fattade beslut påverkar alla. Deltagarna delas in i mindre grup-per med tilldelade åsikter, intressen och rädslor. Deras uppgift är att göra sin röst hörd under en fredsförhandling mellan de olika sidorna som ligger i konflikt med varandra. Spelledarna spelar rollen som medlare.  

Fred för alla är framtaget av Kvinna till Kvinna och Pedagogiskt Centrum med stöd av Arvsfonden.

Fair Sex: Nätverket Ett webbspel om trafficking, sex, mänskliga rättigheter och ömsesidighet

Fair Sex: Nätverket

>Ladda hem

Fair Sex: Nätverket är ett digitalt läromedel i form av ett webbaserat spel som belyser frågor om jämställdhet, sexualitet, trafficking och prostitution. Genom spelet löper en röd tråd: Finns det ett samband mellan trafficking och våra attityder kring jämställdhet och sex?

I Fair Sex: Nätverket deltar spelaren i den fiktiva organisationen Nätverkets träningsprogram för nya agenter. Att vara agent i Nätverket innebär att stå upp för mänskliga rättigheter. Genom spelet får spelaren följa olika personers berättelser som alla innehåller vittnesmål om övergrepp och prostitution. Längs vägen finns utmaningar i form av reflekterande frågor som kräver att spelaren funderar över sina värderingar.

Målgrupp: Elever i årskurs 1,2 och 3 i gymnasiet, men grundskolan senare år.

Tidsåtgång: Totalt ca 70 minuter, 40 minuter för genomförande av spelet samt 30 minuter för efterdiskussion. 

Material: Spelet är digitalt. För att eleverna ska kunna spelet krävs en dator eller läsplatta samt hörlurar till varje elev, s Enheten måste ha internetuppkoppling och möjlighet att koppla in hörlurar. Du finner spelet på www.realstars.eu/fairsex-natverket. Här kan du även ladda hem lärarhandledningen till spelet.

Nätverket är ett arvsfondsprojekt och framtaget tillsammans med RealStars, som arbetar för ett Europa fritt från trafficking.

Spelet, efterdiskussionen och fördjupningsuppgifterna har flera kopplingar till kursplanerna i flera ämnen. Materialet ger därför goda möjligheter till ett ämnesövergripande arbetssätt. Med spelet som utgångspunkt kan eleverna arbeta tematiskt med trafficking, prostitution, kränkningar, jämställdhet och mänskliga rättigheter.

Fair Sex: Nätverket låter eleverna arbeta med läroplanens övergripande mål och de normer och värden som ska genomsyra hela gymnasieskolans arbete. Eleverna får arbeta med grundläggande demokratiska principer så som alla människors lika värde och rätt till frihet, samt avståndstagande från förtryck och kränkningar.

Sidor