Speldatabas

Think before you act Ett spel på engelska om sexuell hälsa

Think before you act

>Ladda hem

Ett spel på engleska om risktagande och skydd mot sexuellt överförbara infektioner (STI).

The Village A game about use of history and nationalism

The Village

>Ladda hem

Pedagogical and Didactical Centre created this game by commission from The Living History Forum, as a part of a three-game series about history, nationalism and reconciliation. The game is a classroom format role play where the participants play four different families in the Village. The families have very different values and very strong opinions of each other based on events during the latest 100 years. During the game, the four families have to solve 3 different conflicts by voting.

When using this game in an educational context, the village, families and conflicts can act as a metaphor for real-world events and conflicts, and the feelings and thoughts the students experienced during the game can help them understand some of the underlying mechanisms of human decision-making during long-term conflicts.

Communication Empathy Language / English

The goal of the game is to create a more in depth understanding for the mechanisms and feelings involved in human decision-making during conflicts. Central questions lifted by this game is: • What role does history have in present-time conflicts? • What drives nationalism and how is it justified by those involved? • What might a long-term conflict solution look like in a conflict where history plays a strong role?

Tanken och handlingen Associationsövning om sexuell hälsa

Tanken och handlingen

>Ladda hem

Risk and desire A game about STI and risk behaviour

Risk and desire

>Ladda hem

This is a short simulation about risk behaviour in connection with the most common STI (Sexually transmittable infections). The entire game is in english.
The goal of the game is to learn about and reflect on what kinds of sexual behaviours are likely to be more risky for one self and ones partners.

Positive A game about HIV in a work environment

Positive

>Ladda hem

Purpose

  • To improve students’ understanding of HIV and Aids.
  • To encourage students to re-consider their attitudes towards people with HIV/Aids.
  • To make students aware of the employment rights of people with HIV/Aids.
  • To make students aware of the role of trade unions in relation to people with HIV/Aids.

Lust och risk Ett spel om sexuell hälsa och riskbeteenden

Lust och risk

>Ladda hem

Ligga i eller ligga lågt - ett spel om njutning, bekräftelse och andra anledningar till att ha sex

Ligga i eller ligga lågt

>Ladda hem

Ligga i eller ligga lågt? är ett spel som berör sex och relationer. Eleverna får i mindre grupper anta karaktärer som unga personer med skilda personligheter, vilka ställs inför olika sexuella situationer. I spelet får eleverna får ta ställning till hur deras karaktärer kommer agera, vilket ger en bra grund för diskussion och reflektion kring vad det finns för anledningar till att ha sex. 
Tid: minst 60 min
Antal elever: 6-24 personer. Om ni är fler än 24 elever i klassen rekommenderar vi att ni delar upp i två olika omgångar då spelet kan upplevas långsamt och krångligt med många deltagare.
Målgrupp: Elever i årskurs 7-9 eller gymnasiet. 

Spelets syfte är att behandla ställningstaganden, attityder och värderingar kring varför personer har sex. Det kan finnas många anledningar, så som bekräftelse, kärlek, njutning, grupptryck eller tvång. I spelet får eleverna möjlighet till att nyansera sin uppfattning och upplevelse av sex. Genom att diskutera och analysera bakomliggande anledningar vill vi öka elevernas förståelse för att människor har skilda inställningar samt att vi ibland tar irrationella beslut. En sådan förståelse kan i förlängningen ge en mer sund och hälsofrämjande syn på sin och andras sexualitet.

Icebreakers Uppvärmningsövningar för grupper

Icebreakers

>Ladda hem

En samling uppvärmningsövningar, s.k. icebreakers. Syftet med en icebreaker kan vara:

  • Skratta
  • Röra på sig
  • Liva upp en sömning grupp
  • Skapa fokus
  • "Bryta isen" socialt

Vilken typ av icebreaker som kan passa beror på gruppens ålder, sinnesstämning, energinivå och vilken akvitetet ni skall göra efteråt. Ibland behövs ingen icebreaker, och ibland kan det vara bra att ha den som "extrakort" på hand ifall du märker att gruppen är trött, rastlös eller ofokuserad.

Vi har samlat dessa övningar som inspiration för dig som gillar att anvädna icebreakers i undervisning och andra gruppsammanhang. 

Icebreakers Uppvärmningsövningar för grupper

Icebreakers

>Ladda hem

En samling uppvärmningsövningar, s.k. icebreakers. Syftet med en icebreaker kan vara:

  • Skratta
  • Röra på sig
  • Liva upp en sömning grupp
  • Skapa fokus
  • "Bryta isen" socialt

Vilken typ av icebreaker som kan passa beror på gruppens ålder, sinnesstämning, energinivå och vilken akvitetet ni skall göra efteråt. Ibland behövs ingen icebreaker, och ibland kan det vara bra att ha den som "extrakort" på hand ifall du märker att gruppen är trött, rastlös eller ofokuserad.

Vi har samlat dessa övningar som inspiration för dig som gillar att anvädna icebreakers i undervisning och andra gruppsammanhang. 

I skuggan av ett krig - Kazor Ett spel om försoning och historiebruk

I skuggan av ett krig - Kazor

>Ladda hem

I skuggan av ett krig – Kazor är ett spel där eleverna delas in i två grupper som gestaltar folken, atarerna och ireberna. Eleverna får uppleva upptrappning och krigshets från de folk som de representerar i landet Kishestan.
Spelet är en spegling av I skuggan av ett krig – Iriaz, men vänder på förhållandena offer och förövare. Spelen skiljer sig även åt metodmässigt. Båda spelen behandlar samma fiktiva konflikt. Kazor handlar mer om att skapa tankar vad som händer i ett land efter ett krig i form av försoningsprocess.
Spelet är en del av projektet Den Livsfarliga Historien och del tre i en serie om tre spel på temana Nationalism, Historiebruk och Försoning.

Copyright
Spelet är framtaget på uppdrag av Forum för Levande Historia och får användas fritt.
Läs mer om Forum för Levande Historia på www.levandehistoria.se

I skuggan av ett krig - Iriaz Ett spel om försoning efter ett krig

I skuggan av ett krig - Iriaz

>Ladda hem

I skuggan av ett krig – Iriaz är ett spel där eleverna i mindre grupper får spela olika roller som tolkar händelserna i ett inbördeskrig mellan två folk i det fiktiva landet Kishestan.
Spelet handlar om hur rollerna utifrån sin bakgrund och syn på historien tolkar händelserna olika. Spelet ger ett underlag för en diskussion kring försoning och förlåtelse. Innehållet i spelet är helt fiktivt även om viss inspiration är hämtade ur verkliga händelser.
Spelet är en del av projektet Den Livsfarliga Historien och del två i en serie om tre spel på temana Nationalism, Historiebruk och Försoning.

Copyright
Spelet är framtaget på uppdrag av Forum för Levande Historia och får användas fritt.
Läs mer om Forum för Levande Historia på www.levandehistoria.se

Hiv - spridning En övning om spridningen av hiv

Hiv - spridning

>Ladda hem

 

Hiv En kort simulering om hiv-viruset
Handelsspelet Ett spel om handelsvillkor

Handelsspelet

>Ladda hem

Den här simuleringen är tänkt att hjälpa deltagarna att lättare kunna förstå hur handel kan påverka ett lands välstånd. Vår planet är delad; de industrialiserade länderna i norr såsom Nordamerika, Europa eller Japan har en mycket högre levnadsstandard än länderna i Latinamerika, Afrika eller Asien. De finns många sätt att förklara den här skillnaden, men det är uppenbart att klyftan mellan rik och fattig uppehålls och t o m vidgas av ett världshandelssystem som hjälper de starka, välorganiserade länderna hellre än de fattigare.
Den här simuleringen försöker visa hur handel faktiskt fungerar: vem som vinner och vem som förlorar.
Simuleringen är lämplig för en grupp med mellan 15 och 30 deltagare.
Simuleringen lämpar sig särskilt väl för grupper som arbetar med handelsfrågor, ekonomi och internationella frågor i ämnen och teman såsom juridik, geografi, psykologi och internationella relationer.

Syfte

  • Uppleva och reflektera kring resursers betydelse i globala fattigdomsfrågor
  • Reflektion kring vilka handelshinder som skapas i och med ojämlikt fördelare resurser och inflytande i politik
  • Reflektion kring hur resursknapphet, ojämlikhet och bristande inflytande påverkar människors motivation och vilja till samarbete.

Future economy challenge Ett analogt pedagogiskt spel om de dilemman vi står inför i skapandet av en hållbar ekonomi.

Future economy challenge

>Ladda hem

I Future economy challenge får eleverna gå in i rollen som beslutsfattare och måste ta ställning i globala frågor som är helt avgörande för vår framtid på jorden. Spelet visar hur de ekonomiska kostnaderna för att agera på miljöhoten är små, jämfört med om vi inte agerar.

Målgrupp: Elever i gymnasiet och grundskola åk 7-9. Tid : 90-120 minuter

Antal deltagare: 4-30 elever

Syfte

  • Främja en vetenskapligt baserad diskussion kring hållbar utveckling
  • Skapa en förståelse för den typ av förändringar som krävs för en hållbar utveckling
  • —Ökat intresse och engagemang kring frågor som rör hållbar utveckling

Fred för alla Ett spel om jämställdhet och fred

Fred för alla

>Ladda hem

Spelet syftar till att upplysa och sprida kunskap om fred och konflikt och om ojämställdhet. Genom en konflikt på en fiktiv skola i ett framtida Sverige påvisas vad som händer mellan grupper med olika mandat i förhandlingar och hur fattade beslut påverkar alla. Deltagarna delas in i mindre grup-per med tilldelade åsikter, intressen och rädslor. Deras uppgift är att göra sin röst hörd under en fredsförhandling mellan de olika sidorna som ligger i konflikt med varandra. Spelledarna spelar rollen som medlare.  

Fred för alla är framtaget av Kvinna till Kvinna och Pedagogiskt Centrum med stöd av Arvsfonden.

Fair Sex: Nätverket Ett webbspel om trafficking, sex, mänskliga rättigheter och ömsesidighet

Fair Sex: Nätverket

>Ladda hem

Fair Sex: Nätverket är ett digitalt läromedel i form av ett webbaserat spel som belyser frågor om jämställdhet, sexualitet, trafficking och prostitution. Genom spelet löper en röd tråd: Finns det ett samband mellan trafficking och våra attityder kring jämställdhet och sex?

I Fair Sex: Nätverket deltar spelaren i den fiktiva organisationen Nätverkets träningsprogram för nya agenter. Att vara agent i Nätverket innebär att stå upp för mänskliga rättigheter. Genom spelet får spelaren följa olika personers berättelser som alla innehåller vittnesmål om övergrepp och prostitution. Längs vägen finns utmaningar i form av reflekterande frågor som kräver att spelaren funderar över sina värderingar.

Målgrupp: Elever i årskurs 1,2 och 3 i gymnasiet, men grundskolan senare år.

Tidsåtgång: Totalt ca 70 minuter, 40 minuter för genomförande av spelet samt 30 minuter för efterdiskussion. 

Material: Spelet är digitalt. För att eleverna ska kunna spelet krävs en dator eller läsplatta samt hörlurar till varje elev, s Enheten måste ha internetuppkoppling och möjlighet att koppla in hörlurar. Du finner spelet på www.realstars.eu/fairsex-natverket. Här kan du även ladda hem lärarhandledningen till spelet.

Nätverket är ett arvsfondsprojekt och framtaget tillsammans med RealStars, som arbetar för ett Europa fritt från trafficking.

Spelet, efterdiskussionen och fördjupningsuppgifterna har flera kopplingar till kursplanerna i flera ämnen. Materialet ger därför goda möjligheter till ett ämnesövergripande arbetssätt. Med spelet som utgångspunkt kan eleverna arbeta tematiskt med trafficking, prostitution, kränkningar, jämställdhet och mänskliga rättigheter.

Fair Sex: Nätverket låter eleverna arbeta med läroplanens övergripande mål och de normer och värden som ska genomsyra hela gymnasieskolans arbete. Eleverna får arbeta med grundläggande demokratiska principer så som alla människors lika värde och rätt till frihet, samt avståndstagande från förtryck och kränkningar.

Fair Sex: Nätverket Ett webbspel om trafficking, sex, mänskliga rättigheter och ömsesidighet

Fair Sex: Nätverket

>Ladda hem

Fair Sex: Nätverket är ett digitalt läromedel i form av ett webbaserat spel som belyser frågor om jämställdhet, sexualitet, trafficking och prostitution. Genom spelet löper en röd tråd: Finns det ett samband mellan trafficking och våra attityder kring jämställdhet och sex?

I Fair Sex: Nätverket deltar spelaren i den fiktiva organisationen Nätverkets träningsprogram för nya agenter. Att vara agent i Nätverket innebär att stå upp för mänskliga rättigheter. Genom spelet får spelaren följa olika personers berättelser som alla innehåller vittnesmål om övergrepp och prostitution. Längs vägen finns utmaningar i form av reflekterande frågor som kräver att spelaren funderar över sina värderingar.

Målgrupp: Elever i årskurs 1,2 och 3 i gymnasiet, men grundskolan senare år.

Tidsåtgång: Totalt ca 70 minuter, 40 minuter för genomförande av spelet samt 30 minuter för efterdiskussion. 

Material: Spelet är digitalt. För att eleverna ska kunna spelet krävs en dator eller läsplatta samt hörlurar till varje elev, s Enheten måste ha internetuppkoppling och möjlighet att koppla in hörlurar. Du finner spelet på www.realstars.eu/fairsex-natverket. Här kan du även ladda hem lärarhandledningen till spelet.

Nätverket är ett arvsfondsprojekt och framtaget tillsammans med RealStars, som arbetar för ett Europa fritt från trafficking.

Spelet, efterdiskussionen och fördjupningsuppgifterna har flera kopplingar till kursplanerna i flera ämnen. Materialet ger därför goda möjligheter till ett ämnesövergripande arbetssätt. Med spelet som utgångspunkt kan eleverna arbeta tematiskt med trafficking, prostitution, kränkningar, jämställdhet och mänskliga rättigheter.

Fair Sex: Nätverket låter eleverna arbeta med läroplanens övergripande mål och de normer och värden som ska genomsyra hela gymnasieskolans arbete. Eleverna får arbeta med grundläggande demokratiska principer så som alla människors lika värde och rätt till frihet, samt avståndstagande från förtryck och kränkningar.

En glidande skala - ett spel om sex, relationer och ömsesidighet

En glidande skala

>Ladda hem

En glidande skala är ett spel som genom associationer och samtal möjliggör reflektion kring olika perspektiv på relationer och sex. Eleverna får ta del av berättelser om sexuella situationer och tillsammans resonera kring upplevelser och känslor som kan uppstå. I spelet möter de två personer som tar del av samma sexuella upplevelse, men som upplever händelsen på olika sätt, och får diskutera anledningarna till detta.
Tid: minst 70 min
Antal elever: 6-24. Om ni är fler än 24 elever i klassen rekommenderar vi att ni delar upp i två olika omgångar då spelet kan upplevas långsamt och krångligt med många deltagare. 
Målgrupp: Elever i årskurs 7-9 eller gymnasiet.  

Spelets syfte är att behandla ställningstaganden, attityder och värderingar kring ömsesidighet och samtycke i sexuella situationer. En glidande skala fokuserar på att behandla vad ömsesidighet innebär och hur en kan uppfatta signaler om lust och olust från andra. Att diskutera och reflektera kring ömsesidighet är ett sätt att förebygga sexuella övergrepp och underlätta till att ge unga positiva och hälsofrämjande sexuella erfarenheter.

En by som alla andra Ett spel om nationalism och konflikter

En by som alla andra

>Ladda hem

En by som alla andra är ett spel som i första hand handlar om historiebruk och nationalism. Det använder en vanlig svensk by och familjerna som bor där som ett sätt att visa vad som händer mellan olika folk när en konflikt trappas upp och det förflutna påverkar vår nutid. De olika familjerna i byn har egna versioner av sin historia som de använder för att ena och stärka sin identitet i konflikterna som uppstår.
Spelet är en del av projektet Den Livsfarliga Historien och del ett i en serie om tre spel på temana Nationalism, Historiebruk och Försoning.

Copyright
Spelet är framtaget på uppdrag av Forum för Levande Historia och får användas fritt.
Läs mer om Forum för Levande Historia på www.levandehistoria.se

Sidor