Speldatabas

Vet man bäst? En övning om jämställdhet i fysik

Vet man bäst?

>Ladda hem

I skolans uppdrag ingår att elever skall fostras i en värdegrund som baseras på jämställdhet, jämlikhet och alla människors lika värde. Skolan skall också möjliggöra att varje elev kan uppnå sin potential. Föreställningar hos eleven om vad flickor och pojkar är bra eller dåliga på kan vara ett stort hinder för att uppnå dessa mål.
Forskning visar att flickor är mindre intresserade av fysik än andra naturvetenskapliga ämnen, trots att områdena på flera ställen överlappar varandra vad gäller kunskaper och förmågor. Flickor uppvisar i studien Fysik, lärande samtal och genus (Karin § , 2009) en attityd att de saknar kunskaper och kompetens i ämnet.
Denna övning har tagits fram som en del i Skolverkets arbete för en jämställd skola, och syftet är att hjälpa elever att på egen hand reflektera kring sina föreställningar om den egna och andras förmågor, grundat i genus.

Detta är en uppdaterad, omarbetad version av originalet från 2010.

Medelvärde och median En enkel övning för att beskriva medelvärde och median

Medelvärde och median

>Ladda hem

Syftet med spelet är att eleverna ska kunna använda sig av medelvärde och medianer. Dessutom ska deltagarna kunna avgöra när det är lämpligast för att ge en korrekt bild av materialet som ska presenteras.
Spelet är en linjeövning där eleverna själva kommer att stå för statistiken. Eleverna sorterar in sig själva i ett led som sedan kommer att bli grund för diskussion kring medelvärde och median.

Icebreakers Uppvärmningsövningar för grupper

Icebreakers

>Ladda hem

En samling uppvärmningsövningar, s.k. icebreakers. Syftet med en icebreaker kan vara:

  • Skratta
  • Röra på sig
  • Liva upp en sömning grupp
  • Skapa fokus
  • "Bryta isen" socialt

Vilken typ av icebreaker som kan passa beror på gruppens ålder, sinnesstämning, energinivå och vilken akvitetet ni skall göra efteråt. Ibland behövs ingen icebreaker, och ibland kan det vara bra att ha den som "extrakort" på hand ifall du märker att gruppen är trött, rastlös eller ofokuserad.

Vi har samlat dessa övningar som inspiration för dig som gillar att anvädna icebreakers i undervisning och andra gruppsammanhang. 

Icebreakers Uppvärmningsövningar för grupper

Icebreakers

>Ladda hem

En samling uppvärmningsövningar, s.k. icebreakers. Syftet med en icebreaker kan vara:

  • Skratta
  • Röra på sig
  • Liva upp en sömning grupp
  • Skapa fokus
  • "Bryta isen" socialt

Vilken typ av icebreaker som kan passa beror på gruppens ålder, sinnesstämning, energinivå och vilken akvitetet ni skall göra efteråt. Ibland behövs ingen icebreaker, och ibland kan det vara bra att ha den som "extrakort" på hand ifall du märker att gruppen är trött, rastlös eller ofokuserad.

Vi har samlat dessa övningar som inspiration för dig som gillar att anvädna icebreakers i undervisning och andra gruppsammanhang. 

Icebreakers Uppvärmningsövningar för grupper

Icebreakers

>Ladda hem

En samling uppvärmningsövningar, s.k. icebreakers. Syftet med en icebreaker kan vara:

  • Skratta
  • Röra på sig
  • Liva upp en sömning grupp
  • Skapa fokus
  • "Bryta isen" socialt

Vilken typ av icebreaker som kan passa beror på gruppens ålder, sinnesstämning, energinivå och vilken akvitetet ni skall göra efteråt. Ibland behövs ingen icebreaker, och ibland kan det vara bra att ha den som "extrakort" på hand ifall du märker att gruppen är trött, rastlös eller ofokuserad.

Vi har samlat dessa övningar som inspiration för dig som gillar att anvädna icebreakers i undervisning och andra gruppsammanhang. 

Future Happiness Challenge Ett spel om lycka och hållbar utveckling

Future Happiness Challenge

>Ladda hem

Future Happiness Challenge är ett digitalt spel för både unga och vuxna, framtaget för att tillgängliggöra forskning om hållbar utveckling i städer. Allt innehåll är vetenskapligt förankrat i rapporten Klimatomställning Göteborg. Frågan som rapporten utreder är: Kan välbefinnande vara en drivkraft för hållbar utveckling?

Vart hittar jag spelet?
Spelet Future Happiness Challenge är tillgängligt gratis i App Store till iPad, samt kan laddas hem och installeras på Windows och Mac. 
Du hittar spelet på: www.grspeldatabas.se/fhc

Målgrupp
Denna lärarhandledning är skriven för gymnasiet och grundskola åk 7-9.
Spelet spelas med 3 till 4 spelare på samma dator eller iPad. Det går även att spela på egen hand.

Tid
90-120 minuter, uppdelat på ett eller flera pass.

Syfte
Spelet är designat och framtaget med syfte att:

  • Främja en vetenskapligt baserad diskussion kring hållbar utveckling
  • Skapa förståelse för den typ av förändringar på både individ- och samhällsnivå som krävs för en hållbar utveckling
  • Öka intresse och engagemang för demokratisk opinionsbildning, deltagande i föreningsliv och allmänna val
  • Främja en god hälsa och sunda livsstilsval för både individ och miljö

Future Happiness Challenge Ett spel om lycka och hållbar utveckling

Future Happiness Challenge

>Ladda hem

Future Happiness Challenge är ett digitalt spel för både unga och vuxna, framtaget för att tillgängliggöra forskning om hållbar utveckling i städer. Allt innehåll är vetenskapligt förankrat i rapporten Klimatomställning Göteborg. Frågan som rapporten utreder är: Kan välbefinnande vara en drivkraft för hållbar utveckling?

Vart hittar jag spelet?
Spelet Future Happiness Challenge är tillgängligt gratis i App Store till iPad, samt kan laddas hem och installeras på Windows och Mac. 
Du hittar spelet på: www.grspeldatabas.se/fhc

Målgrupp
Denna lärarhandledning är skriven för gymnasiet och grundskola åk 7-9.
Spelet spelas med 3 till 4 spelare på samma dator eller iPad. Det går även att spela på egen hand.

Tid
90-120 minuter, uppdelat på ett eller flera pass.

Syfte
Spelet är designat och framtaget med syfte att:

  • Främja en vetenskapligt baserad diskussion kring hållbar utveckling
  • Skapa förståelse för den typ av förändringar på både individ- och samhällsnivå som krävs för en hållbar utveckling
  • Öka intresse och engagemang för demokratisk opinionsbildning, deltagande i föreningsliv och allmänna val
  • Främja en god hälsa och sunda livsstilsval för både individ och miljö

Future Happiness Challenge Ett spel om lycka och hållbar utveckling

Future Happiness Challenge

>Ladda hem

Future Happiness Challenge är ett digitalt spel för både unga och vuxna, framtaget för att tillgängliggöra forskning om hållbar utveckling i städer. Allt innehåll är vetenskapligt förankrat i rapporten Klimatomställning Göteborg. Frågan som rapporten utreder är: Kan välbefinnande vara en drivkraft för hållbar utveckling?

Vart hittar jag spelet?
Spelet Future Happiness Challenge är tillgängligt gratis i App Store till iPad, samt kan laddas hem och installeras på Windows och Mac. 
Du hittar spelet på: www.grspeldatabas.se/fhc

Målgrupp
Denna lärarhandledning är skriven för gymnasiet och grundskola åk 7-9.
Spelet spelas med 3 till 4 spelare på samma dator eller iPad. Det går även att spela på egen hand.

Tid
90-120 minuter, uppdelat på ett eller flera pass.

Syfte
Spelet är designat och framtaget med syfte att:

  • Främja en vetenskapligt baserad diskussion kring hållbar utveckling
  • Skapa förståelse för den typ av förändringar på både individ- och samhällsnivå som krävs för en hållbar utveckling
  • Öka intresse och engagemang för demokratisk opinionsbildning, deltagande i föreningsliv och allmänna val
  • Främja en god hälsa och sunda livsstilsval för både individ och miljö

Future economy challenge Ett analogt pedagogiskt spel om de dilemman vi står inför i skapandet av en hållbar ekonomi.

Future economy challenge

>Ladda hem

I Future economy challenge får eleverna gå in i rollen som beslutsfattare och måste ta ställning i globala frågor som är helt avgörande för vår framtid på jorden. Spelet visar hur de ekonomiska kostnaderna för att agera på miljöhoten är små, jämfört med om vi inte agerar.

Målgrupp: Elever i gymnasiet och grundskola åk 7-9. Tid : 90-120 minuter

Antal deltagare: 4-30 elever

Syfte

  • Främja en vetenskapligt baserad diskussion kring hållbar utveckling
  • Skapa en förståelse för den typ av förändringar som krävs för en hållbar utveckling
  • —Ökat intresse och engagemang kring frågor som rör hållbar utveckling

Future economy challenge Ett analogt pedagogiskt spel om de dilemman vi står inför i skapandet av en hållbar ekonomi.

Future economy challenge

>Ladda hem

I Future economy challenge får eleverna gå in i rollen som beslutsfattare och måste ta ställning i globala frågor som är helt avgörande för vår framtid på jorden. Spelet visar hur de ekonomiska kostnaderna för att agera på miljöhoten är små, jämfört med om vi inte agerar.

Målgrupp: Elever i gymnasiet och grundskola åk 7-9. Tid : 90-120 minuter

Antal deltagare: 4-30 elever

Syfte

  • Främja en vetenskapligt baserad diskussion kring hållbar utveckling
  • Skapa en förståelse för den typ av förändringar som krävs för en hållbar utveckling
  • —Ökat intresse och engagemang kring frågor som rör hållbar utveckling

Fair Sex: Nätverket Ett webbspel om trafficking, sex, mänskliga rättigheter och ömsesidighet

Fair Sex: Nätverket

>Ladda hem

Fair Sex: Nätverket är ett digitalt läromedel i form av ett webbaserat spel som belyser frågor om jämställdhet, sexualitet, trafficking och prostitution. Genom spelet löper en röd tråd: Finns det ett samband mellan trafficking och våra attityder kring jämställdhet och sex?

I Fair Sex: Nätverket deltar spelaren i den fiktiva organisationen Nätverkets träningsprogram för nya agenter. Att vara agent i Nätverket innebär att stå upp för mänskliga rättigheter. Genom spelet får spelaren följa olika personers berättelser som alla innehåller vittnesmål om övergrepp och prostitution. Längs vägen finns utmaningar i form av reflekterande frågor som kräver att spelaren funderar över sina värderingar.

Målgrupp: Elever i årskurs 1,2 och 3 i gymnasiet, men grundskolan senare år.

Tidsåtgång: Totalt ca 70 minuter, 40 minuter för genomförande av spelet samt 30 minuter för efterdiskussion. 

Material: Spelet är digitalt. För att eleverna ska kunna spelet krävs en dator eller läsplatta samt hörlurar till varje elev, s Enheten måste ha internetuppkoppling och möjlighet att koppla in hörlurar. Du finner spelet på www.realstars.eu/fairsex-natverket. Här kan du även ladda hem lärarhandledningen till spelet.

Nätverket är ett arvsfondsprojekt och framtaget tillsammans med RealStars, som arbetar för ett Europa fritt från trafficking.

Spelet, efterdiskussionen och fördjupningsuppgifterna har flera kopplingar till kursplanerna i flera ämnen. Materialet ger därför goda möjligheter till ett ämnesövergripande arbetssätt. Med spelet som utgångspunkt kan eleverna arbeta tematiskt med trafficking, prostitution, kränkningar, jämställdhet och mänskliga rättigheter.

Fair Sex: Nätverket låter eleverna arbeta med läroplanens övergripande mål och de normer och värden som ska genomsyra hela gymnasieskolans arbete. Eleverna får arbeta med grundläggande demokratiska principer så som alla människors lika värde och rätt till frihet, samt avståndstagande från förtryck och kränkningar.

Ett litet steg ett spel om klimatfrågan från olika perspektiv

Ett litet steg

>Ladda hem

Detta enkla spel syftar till att belysa klimatfrågan individorienterat och hur olika delar av världen kan påverka/påverkar klimatet.
Syfte

  • Träna på att se klimatfrågan ur olika perspektiv
  • Diskutera hur olika personer kan göra skillnad och påverka olika mycket
  • Diskutera vem som har mest ansvar för att minska utsläppen

Ett jämnt liv Ett spel om statistik och jämställdhet

Ett jämnt liv

>Ladda hem

I skolans uppdrag ingår att elever skall fostras i en värdegrund som baseras på jämställdhet, jämlikhet och alla människors lika värde. Skolan skall också möjliggöra att varje elev kan uppnå sin potential.
Föreställningar hos eleven om vad flickor och pojkar är bra eller dåliga på, eller felaktiga föreställningar om vad jämställdhet innebär i stort, är ett hinder för att uppnå detta mål.
Spelet har utvecklats i samband med Skolverkets satsning på jämställdhet i skolan. ”Ett jämnt liv” har tillsammans med två andra spel utvecklats av GR Utbildning för att fungera som ett pedagogiskt material för att diskutera jämställdhet och genus.  
Syfte
Syftet med ”Ett jämnt liv” är att utöka elevernas förståelse kring de problem som existerar inom jämställdhet i Sverige idag. Genom att presentera statistik inom olika områden såsom utbildning och arbete låter spelet deltagarna reflektera och diskutera kring olika områden där ett icke jämställt beteende kan existera. 

Ekvationen Kortspel om ekvationer

Ekvationen

>Ladda hem

Syftet med spelet är att ge eleverna möjligheten att arbeta med ekvationer på ett nytt och innovativt sätt. Genom att låta deltagarna experimentera med ekvationer och tillsammans diskutera hur de olika ekvationerna kan lösas eller hanteras. Diskussionen och problemlösningen syftar till att ge deltagarna en ökad förståelse kring ekvationer, variabler och hur dessa hanteras i en matematisk kontext. 

Ekvationen tillsammans med fyra andra matematikspel har utvecklats som en del av projektet GRowth. GRowth är ett projekt som skall öka kompetens och kunskap kring entreprenöriellt lärande inom gymnasie- och vuxenutbildning. Projektet startade i januari 2009 och för utformning och processledning står projektgruppen GRowth på GR Utbildning, GRUL. GRowth sträcker sig över två år och finansieras med medel från Europeiska socialfonden (ESF).

Ekosteg Ett enkelt spel om energi och klimat

Ekosteg

>Ladda hem

Spelet syftar till att tydligt gestalta hur vi använder energiresurser, vilka problem som finns med resursförbrukning samt att visa på fördelen med förnyelsebar energi. Spelet är utformat på ett mycket enkelt sätt som uppmuntrar till diskussion mellan deltagarna och ger en visuell uppfattning om hur förbrukningsnivåerna ser ut. 

E2001 Ett spel om tillsatser i livsmedel

E2001

>Ladda hem

E2001 är en simulering där deltagarna får ta rollerna som tillverkare av chokladkakor. De kan göra två olika typer av chokladkakor - en vanlig sort och en speciell sort som har det extra ämnet E2001 som inte är skadligt för tänderna.

Beslut om produktionen måste tas utifrån försäljningssiffror och marknadsinformation under en åtta veckors period. Deltagarna ställs inför ett moraliskt dilemma när information om E2001 kopplar samman det med hälsoproblem.


Syfte

  • Skapa medvetenhet om den ökade mängden kemikalier i livsmedel, och möjliggöra att eleverna kan ta medvetna beslut i framtiden.
  • Lyfta moraliska och etiska frågor kring användning av kemikalier, vilken betydelse och påverkan det kan ha på samhället på kort och lång sikt.

E2001 Ett spel om tillsatser i livsmedel

E2001

>Ladda hem

E2001 är en simulering där deltagarna får ta rollerna som tillverkare av chokladkakor. De kan göra två olika typer av chokladkakor - en vanlig sort och en speciell sort som har det extra ämnet E2001 som inte är skadligt för tänderna.

Beslut om produktionen måste tas utifrån försäljningssiffror och marknadsinformation under en åtta veckors period. Deltagarna ställs inför ett moraliskt dilemma när information om E2001 kopplar samman det med hälsoproblem.


Syfte

  • Skapa medvetenhet om den ökade mängden kemikalier i livsmedel, och möjliggöra att eleverna kan ta medvetna beslut i framtiden.
  • Lyfta moraliska och etiska frågor kring användning av kemikalier, vilken betydelse och påverkan det kan ha på samhället på kort och lång sikt.

Du, jag och klimatfrågan Ett spel om beslutsfattande i klimatfrågan

Du, jag och klimatfrågan

>Ladda hem

Spelet går ut på att eleverna skall rangordna ett antal Simuleringen handlar om de olika nivåer politiska beslut fattas på. Deltagarna får diskutera ett antal politiska frågor och besluta om vilken instans – FN/EU, nationalstaten eller individen – de tycker ska ha ansvar för vad. De får också argumentera för sina val och fundera på möjliga konsekvenser.
Syfte

  • Ökad medvetenhet om klimatfrågan
  • Stimulera engagemang för klimatfrågan hos deltagarna
  • Fundera på vilka politiska frågor som bör avgöras på vilken nivå; individ, nationell, eller internationell
  • Öva sig i aktiva ställningstaganden
  • Utveckla förmåga att se problem från olika perspektiv

 

Delade meningar ett spel om matematikens ord

Delade meningar

>Ladda hem

Delade meningar är ett sorteringskortspel som går ut på att eleverna ska få gå igenom kort med olika ord och termer på för att sedan sortera in korten i olika kategorier. I denna övning användes två kategorier, ord som är matematik och ord som inte är det. Några av orden har flera betydelser (t.ex. bråk och division) och kommer inte att ha något självklart svar. Det är då upp till eleverna att inom grupperna diskutera och bestämma vad som är matematik och inte. Det ska vara lika många kort i båda kategorierna och grupperna måste vara eniga om besluten som de tar.

Spelet har skapats för att göra det lättare att tillgodose behovet av muntlig undervisning inom matematiken. Många lärare säger att det största problemet med muntlig undervisning är att de inte har tid. Till detta kan kopplas att en stor del av eleverna i årskursen 7‐9 har stora brister i sitt matematiska språk. I stället använder de ett vardagligt språk för att förklara matematiska termer och begrepp. Det blir sedan onödigt svårt för eleverna att gå över till mer komplicerad matematik där de stöter på ord som saknar motsvarighet i det vardagliga språket.

Bananen Ett enkelt rollspel om handelsvillkor

Bananen

>Ladda hem

Bananen är ett enkelt rollspel som handlar om de olika stegen i distributionskedjan av varor.
Spelet består av en enkel simulation där eleverna delas in i olika grupper längs distributionskedjan, och alla ska förklara hur stor del av priset för en banan (1 kr) de tycker de förtjänar.
Genom förhandling skall de komma fram till hur bananens pris skall fördelas mellan de olika grupperna.
Syfte

  • Visa hur distributionskedjor innebär att många skall få en del av priset för en vara i affären.
  • Reflektera kring hur möjligheten att påverka priset kan se olika ut i olika delar av distributionskedjan, och varför det är så.
  • Visa och förstå hur handel kan fungera idag på en globaliserad marknad, där det ofta är långt mellan konsument och producent.
  • Simuleringen fungerar utmärkt som en introduktion för ett fortsatt arbete kring frågor som rättvisa handelsvillkor, krav- och rättvisemärkta produkter och konsumentfrågor.