Speldatabas

Vem bär ansvaret? Ett spel om vem som bär ansvar för hur varor producerar

Vem bär ansvaret?

>Ladda hem

Vem bär ansvaret? är ett dilemmaspel som handlar om hur varor som konsumeras i Sverige ofta produceras med oetiska och miljöfarliga metoder. Ämnen som behandlas är demokrati, konsumentmakt, rättvise och handelsfrågor. Spelet kan spelas som en del i att lära sig om medveten konsumtion och konsumentmakt.
 
Copyright
Detta material har tagits fram av Pedagogiskt Centrum på uppdrag av Konsument Göteborg. Materialet får fritt kopieras och användas i utbildningsverksamhet så länge källa anges.
Läs mer om skolmaterial kring konsumentfrågor på http://www.konsumentfragor.goteborg.se/

Vem bär ansvaret? Ett spel om vem som bär ansvar för hur varor producerar

Vem bär ansvaret?

>Ladda hem

Vem bär ansvaret? är ett dilemmaspel som handlar om hur varor som konsumeras i Sverige ofta produceras med oetiska och miljöfarliga metoder. Ämnen som behandlas är demokrati, konsumentmakt, rättvise och handelsfrågor. Spelet kan spelas som en del i att lära sig om medveten konsumtion och konsumentmakt.
 
Copyright
Detta material har tagits fram av Pedagogiskt Centrum på uppdrag av Konsument Göteborg. Materialet får fritt kopieras och användas i utbildningsverksamhet så länge källa anges.
Läs mer om skolmaterial kring konsumentfrågor på http://www.konsumentfragor.goteborg.se/

Vad hjälper och vad stjälper? Ett spel om fattigdomsbekämpning

Vad hjälper och vad stjälper?

>Ladda hem

Vad hjälper och vad stjälper? ställer deltagarna inför ett antal olika vardagsdilemman kopplat till fattigdomsbekämpning. De ska i grupp ta ställning till om agerande i dilemmat ”hjälper” eller ”stjälper” eller om det är till ”ingen nytta”. Man kan sedan gå vidare och  diskutera  i större grupp.
 
Syfte
Övningen syftar till att medvetandegöra deltagarna kring hur deras egna beslut i tillvaron kan påverka andra människor, främst i fattiga länder. Syftet är också att påverka deltagarnas handlande då de själva ställs inför liknande situationer som beskrivs i övningen.

The Village A game about use of history and nationalism

The Village

>Ladda hem

Pedagogical and Didactical Centre created this game by commission from The Living History Forum, as a part of a three-game series about history, nationalism and reconciliation. The game is a classroom format role play where the participants play four different families in the Village. The families have very different values and very strong opinions of each other based on events during the latest 100 years. During the game, the four families have to solve 3 different conflicts by voting.

When using this game in an educational context, the village, families and conflicts can act as a metaphor for real-world events and conflicts, and the feelings and thoughts the students experienced during the game can help them understand some of the underlying mechanisms of human decision-making during long-term conflicts.

Communication Empathy Language / English

The goal of the game is to create a more in depth understanding for the mechanisms and feelings involved in human decision-making during conflicts. Central questions lifted by this game is: • What role does history have in present-time conflicts? • What drives nationalism and how is it justified by those involved? • What might a long-term conflict solution look like in a conflict where history plays a strong role?

The commune Ett spel om inflytande

The commune

>Ladda hem

Pedagogical and Didactical Centre created this game by commission from the International Programme Office for Education and Training and the EU Information Centre. The first version of the game was written 2006, translated for the first time to English in 2009, reworked 2010, 2012 and translated again 2014 – version 5.0 Eng.
The game is about a commune where different people live together, and have to make decisions about things like smoking, warming, economy, privacy and shared resources. The commune setting is an analogue for the EU union. After playing the game, the events of the game can be used to discuss the EU union from different perspectives. The teacher can decide what issues are to be solved within the commune during the course of the game. 

Sigma Ett spel om bistånd

Sigma

>Ladda hem

Denna övning är tänkt som en ingång till fortsatt diskussion om hur Sidas arbete och svensk biståndspolitik fungerar. Spelet går ut på att eleverna skall rangordna ett antal fiktiva länder utifrån vilket land de anser har stört behov av bistånd.

Syfte

  • Diskutera och reflektera kring vad bistånd är, vad för anledningar som finns att ge bistånd och hur detta görs idag i Sverige.
  • Skapa ingång till mer ingående arbete om utlandshjälp, insatser och bistånd för att hjälpa länder med fattig och utsatt befolkning.

Shopping Ett spel om konsumenträtt

Shopping

>Ladda hem

Under tonåren ökar ungdomars kontakt med företag och handelssituationer. Det är inte alltid lätt att välja och vraka bland olika erbjudanden. Detta material är en hjälp för att medvetandegöra unga människor kring konsumentfrågor och konsumenträtt. I materialet finns ett pedagogiskt spel med tillhörande frågeställningar att arbeta vidare med i klassrummet. Materialet riktar sig primärt till grundskolans årskurs 8, men går mycket väl att använda för äldre målgrupper också.
 
Copyright
Detta material har tagits fram av Pedagogiskt Centrum på uppdrag av Konsument Göteborg. Materialet får fritt kopieras och användas i utbildningsverksamhet så länge källa anges.
Läs mer om skolmaterial kring konsumentfrågor på http://www.konsumentfragor.goteborg.se/

Rörande normer Ett spel om normer och jämlikhet

Rörande normer

>Ladda hem

Rörande normer är ett enkelt rollspel som behandlar den sociala normen och vilka hinder respektive möjligheter den ger.
Spelet utgår från de sju diskrimineringsgrunderna. I spelet tilldelas alla elever varsin roll, vilka i olika utsträckning uppfyller definitionen av diskrimineringsgrunderna. Utifrån sin
roll ska deltagarna ta ställning till olika påståenden genom att förflytta sig framåt eller bakåt. Påståendena berör hinder och möjligheter som kan utspelas i vardagen, och spelet visar på ett illustrativt sätt hur människor har olika förutsättningar i vårt samhälle. Rörande normer öppnar därmed upp för en diskussion kring vad det innebär att befinna sig inom normen och vad det kan innebära att befinna sig utanför den.

Om Toddor
Tolerans och demokrati mot diskriminering och rasism! – en metodbox behandlar antidemokratiska attityder och värderingar bland elever på högstadie- och gymnasienivå. Boxen tar sin utgångspunkt i FN:s konvention om barnets rättigheter och primärt i artikel 2 – Alla barn har samma rättigheter. Ingen får diskrimineras.

Metodboxen har utvecklats av Pedagogiskt Centrum på uppdrag av Brottsförebyggande rådet och i samverkan med Livsstilsenheten i Kungsbacka kommun och Ungdom mot Rasism.

Bakgrunden till metodboxen är att pedagoger i Kungsbacka kommun efterlyst metoder och verktyg för att bemöta främlingsfientlighet och intolerans. Förhoppningen med metodboxens material är att förebygga hatbrott och våld som utgår från diskriminering gällande etnisk

bakgrund, samt öka toleransen och förståelsen för varandra i samhället.

Detta är en introduktion till spelen i metodboxen samt tips på fortsatt arbete med böcker, filmer och andra spel på samma tema.

 

Riksdagsrollepelet Ett spel om hur arbetet i riksdagen fungerar

Riksdagsrollepelet

>Ladda hem

Riksdagsrollspelet är ett rollspel som syftar till att skapa förståelse och kunskap kring riksdagen och riksdagens arbete. Fokus ligger på ärendegången. Spelet består av fem fiktiva partier: Gemenskapspartiet (som även är det parti som utgör regeringen), Värdepartiet, Frihetspartiet, Balanspartiet och Solidaritetspartiet. I rollspelet spelar deltagarna riksdagsledamöter i en fiktiv riksdagsmiljö. Varje deltagare spelar en riksdagsledamot och får en beskrivning av sin bakgrund, ålder, yrke, partitillhörighet och så vidare. Handledaren av rollspelet spelar rollen som riksdagens talman.

Riksdagsrollspelet innehåller ett antal faser. I slutet av rollspelet får deltagarna möjlighet att diskutera igenom sitt agerande, vad som hände och de beslut som de fattat. Här görs även jämförelser mellan Riksdagsrollspelet och ”verkligheten”. Beroende på hur man lägger upp diskussionen så kan resultatet anpassas efter de målsättningar som man som handledare sätter upp före rollspelet.

Rollspelet är anpassat för 15–30 personer och lämpar sig bäst för elevgrupper från grundskolans senare del och gymnasiet. Rollspelet tar cirka två timmar att genomföra och minst 30 minuter bör avsättas för diskussionsdelen.

Rent spel Ett spel om konsumenttjänstlagen

Rent spel

>Ladda hem

Läs mer om spelet och beställ det på här. Rent Spel är ett spel om konsumenttjänstlagen som är framtaget av Pedagogiskt Centrum på uppdrag av Göteborgs Stads konsument- och medborgarservice.

Beskrivning:

Frågan om konsumenträtt är sällan ett prioriterat ämne på yrkesutbildningar med inriktning bygg, hantverk och entreprenad. Det kan även vara ett känsligt eller svårt ämne att ta upp i en bransch där säljarens marknad råder och konsumentperspektivet inte alltid står i första rummet. För att lyfta frågan om konsumenträtt och värderingsfrågor i kontakt med kunder, har Rent Spel tagits fram. De huvudsakliga målen med spelet är att:

  • Öka förståelsen för kundens situation gentemot säljaren.
  • Förstå problematiken med att inte använda skriftliga avtal.
  • Visa på de risker och problem som uppstår vid "svartarbete".
  • Ge ökad kunskap om konsumenttjänstlagen.

Spelet spelas av fyra spelare eller lag. Vi rekommenderar lag om två till tre personer. Är gruppen större än tolv personer går det använda två spel istället. Målet är att bli av med så många poäng som möjligt genom att renovera hela sitt hus. Det finns 6 rum i huset, varav 1 är ett kök (3 poäng), 1 är ett badrum (2 poäng) och 4 är vanliga rum (1 poäng vardera). Har en eller flera spelare lika få eller inga poäng kvar i slutet vinner den som har mest pengar kvar.
Tidsåtgång: Ca 60 minuter, inklusive efterdiskussion.
Antal deltagare: 4 – 28 personer.
Målgrupp: Elever på yrkesinriktade gymnasie- och vuxenutbildningar

Partikongressen Ett rollspel om demokratiskt arbete inom ett parti

Partikongressen

>Ladda hem

I rollspelet delas elevgruppen in i fem geografiska regioner, Storstaden, Industristaden,

Landsortskommunen, Jordbruksslätten samt Glesbygden. De ska delta i en

partikongress. Alla får rollkort med partiets hjärtefrågor för respektive region och vilka

av dessa individen själv vill prioritera. Man enas i respektive grupp om tre förslag som

man vill föra vidare till ett beredningsråd. I beredninsgrådet deltar ordförande och

sekreterare från varje geografisk region. Övriga bistår genom enskild överläggning.

Beredningsrådet enas om sex av de 15 förslagen och detta följs upp med omröstning.

Rollspelet avslutas med individuell och gemensam reflektion.

 

Preliminär tidsåtgång: 120 minuter

Eleven skall ha kunskap om • hur partipolitiskt arbete kan gå till • hur man kan tillämpa demokratiska arbetssätt och vad detta innebär • individens ansvar i en demokrati • vad demokratibegreppet innebär i praktiken och demokratins komplexitet

Pank Ett kortspel om ungdomars ekonomi

Pank

>Ladda hem

Med Konsument Göteborgs spel PANK lär sig elever i grundskolans år 9 konsumenträtt på ett lite annorlunda sätt. Till spelet följer en handledning för dig som lärare. Konsument Göteborg kan också komma till din skola och introducera och genomföra spelet tillsammans med dig. 

Ibland går nyköpta prylar sönder fortare än man hade tänkt sig, då är det bra att ha koll på sina rättigheter. Vad ska man göra när mobilen går sönder? Eller när reparationen av cykeln blir dyrare än vad reparatören sa från början? Ungdomarna i dag ställs dessutom inför många andra val. Att känna till vad som gäller underlättar och hjälper dem att se konsekvenserna.

Spelet är framtaget av Pedagogiskt Centrum på uppdrag av Konsument Göteborg. Här kan du läsa mer om spelet och beställa det!
 

Ny i unionsparlamentet Ett spel om EU och partipolitiskt arbete

Ny i unionsparlamentet

>Ladda hem

Kort beskrivning

Alla elever är ”nya” i Unionsparlamentet. Utifrån rollkort ska de hitta sina

partikamrater, det vill säga bilda tre partier. När partigrupperna har bildats får

de partiets ideologiska grundtankar. Utifrån dessa ska de komma fram till tre

reformförslag som är till fördel för hela Unionen. Av dessa tre förslag ska sedan endast

ett väljas ut att representera partiet i en omröstning. Vid omröstningen lämnar man

sin roll som partimedlem och röstar på det förslag man vill få igenom. Resultatet

sammanställs. Därefter görs en fingerad situation där man relaterar valresultatet

till olika stort röstdeltagande vid tidigare val och provar hur det skulle se ut vid till

exempel bara 50% valdeltagande.

Eleven skall ha kunskap om • hur partipolitiskt arbete kan gå till • demokratiska beslutsprocesser • aktuella EU-frågor • individens ansvar i en demokrati

När du får bestämma (Enkel version) En simulering av val till region och kommun

När du får bestämma (Enkel version)

>Ladda hem

När du får bestämma är en spel om val till kommun och region (eller landsting). Det finns två versioner av spelet: En avancerad och en något enklare. Vi har valt att lägga den enklare under kategori 7-9, och den avancerade under kategori Gymnasiet, men du som lärare bestämmer vilken version du tror passar bäst för dina elever.

Spelet innehåller olika delar där eleverna skall representera påhittade partier (som i mångt och mycket motsvarar de ideologier som verkliga partier i Sverige har), och komma på valslogans, ekonomiska prioriteringar och strategier för att vinna valet till landsting.

Syfte:
• Att ge deltagarna insikter om demokratins fördelar och begränsningar.
• Att visa på demokratins möjligheter till delaktighet och inflytande.
• Att inspirera deltagarna till ett fortsatt engagemang i demokratiska frågor.

När du får bestämma (Avancerad version) En simulering av val till region och kommun

När du får bestämma (Avancerad version)

>Ladda hem

När du får bestämma är en spel om val till kommun och region (eller landsting). Det finns två versioner av spelet: En avancerad och en något enklare. Vi har valt att lägga den enklare under kategori 7-9, och den avancerade under kategori Gymnasiet, men du som lärare bestämmer vilken version du tror passar bäst för dina elever.

Spelet innehåller olika delar där eleverna skall representera påhittade partier (som i mångt och mycket motsvarar de ideologier som verkliga partier i Sverige har), och komma på valslogans, ekonomiska prioriteringar och strategier för att vinna valet till landsting.

Syfte:
• Att ge deltagarna insikter om demokratins fördelar och begränsningar.
• Att visa på demokratins möjligheter till delaktighet och inflytande.
• Att inspirera deltagarna till ett fortsatt engagemang i demokratiska frågor.

Lika inför lagen? Ett spel om en rättegång

Lika inför lagen?

>Ladda hem

Detta spel är en enkel simulation av en rättegång. Eleverna behöver ha grundläggande kunskap om hur en rättegång går till och begrepp som rör rättsväsende och rättegångsprocesser.
Tid 
60 minuter.
Antal deltagare
10-13 personer
En större grupp kan enkelt delas i två, så kan resultaten i de båda rättegångarna diskuteras gemensamt, efteråt.
Syfte

  • Diskutera hur fördomar kring kön, ekonomisk situation, etnisk bakgrund, religiös tillhörighet eller sexuell orientering kan påverka utfallet i en rättegång. 
  • Lyfta frågan om allas lika rätt i samhället till en rättvis prövning, och vad det innebär för rättssäkerhet.

Kris En simulering om utveckling och demokrati

Kris

>Ladda hem

KRIS är en simulering om ett utvecklingsland som just blivit självständigt. Deltagarna får tillsammans rollen som landets regering, som under sitt första år måste ta ställning till en rad svåra problem. Målet är att stärka landets ekonomi, men också att behålla politisk popularitet för att inte förlora regeringsmakten. 
Simuleringen tar en och en halv timme att genomföra men kan förkortas till en timme.
Antal deltagare: 10-30
Syfte
Spelet syftar till att öka förståelsen för sambandet mellan ekonomi och politik i demokratiska stater, och för utvecklingsfrågor i allmänhet.

Kosto Ett spel om konsumtion och hållbar utveckling

Kosto

>Ladda hem

Kosto är ett värderingsspel som handlar om hållbar konsumtion. Spelet visar hur miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet påverkas av de tillverkningsmetoder som används för varor vi köper i affären idag.
 
Copyright
Detta material har tagits fram av Pedagogiskt Centrum på uppdrag av Konsument Göteborg. Materialet får fritt kopieras och användas i utbildningsverksamhet så länge källa anges.
Läs mer om skolmaterial kring konsumentfrågor på http://www.konsumentfragor.goteborg.se/

Spelets syfte är att få deltagarna att reflektera över de dolda kostnaderna bakom dagens konsumtionssamhälle. De kostnader som inte finns på prislappen, utan som betalas i form av förstörd miljö, ekonomisk kortsiktighet och mänskligt lidande.

Kosto Ett spel om konsumtion och hållbar utveckling

Kosto

>Ladda hem

Kosto är ett värderingsspel som handlar om hållbar konsumtion. Spelet visar hur miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet påverkas av de tillverkningsmetoder som används för varor vi köper i affären idag.
 
Copyright
Detta material har tagits fram av Pedagogiskt Centrum på uppdrag av Konsument Göteborg. Materialet får fritt kopieras och användas i utbildningsverksamhet så länge källa anges.
Läs mer om skolmaterial kring konsumentfrågor på http://www.konsumentfragor.goteborg.se/

Spelets syfte är att få deltagarna att reflektera över de dolda kostnaderna bakom dagens konsumtionssamhälle. De kostnader som inte finns på prislappen, utan som betalas i form av förstörd miljö, ekonomisk kortsiktighet och mänskligt lidande.

Kollektivet Ett spel om inflytande och demokrati

Kollektivet

>Ladda hem

Kollektivet är ett rollspel som behandlar några av EU:s framtidsfrågor och utmaningar. Eleverna får anta roller som medlemmar boendes i ett kollektiv och tillsammans ska de lösa olika problem som de ställs inför – allt från ekonomisk hushållning till gemensamma trivselregler.

De frågeställningar som kollektivet brottas med återfinns på europeisk nivå, vilket ger en bra grund för en efterföljande diskussion och fördjupad förståelse kring EU och dess medlemsländer.

 

Tid: 60 min
Antal elever: 15–20
Målgrupp: Elever på gymnasiet eller grundskolans senare år. De

bör ha grundläggande kunskaper om EU för att få ut så mycket som

möjligt av övningen.

 
 

Syfte Syftet med Kollektivet är att öka elevernas intresse och kunskap kring EU-relaterade frågor, samt öka deras medvetenhet om vilka utmaningar EU står inför. Kollektivet låter även eleverna öva sig i aktiva ställningstaganden samt utveckla deras förmåga att se EU-relaterade problem ur olika perspektiv.

Sidor