Speldatabas

Vem bär ansvaret? Ett spel om vem som bär ansvar för hur varor producerar

Vem bär ansvaret?

>Ladda hem

Vem bär ansvaret? är ett dilemmaspel som handlar om hur varor som konsumeras i Sverige ofta produceras med oetiska och miljöfarliga metoder. Ämnen som behandlas är demokrati, konsumentmakt, rättvise och handelsfrågor. Spelet kan spelas som en del i att lära sig om medveten konsumtion och konsumentmakt.
 
Copyright
Detta material har tagits fram av Pedagogiskt Centrum på uppdrag av Konsument Göteborg. Materialet får fritt kopieras och användas i utbildningsverksamhet så länge källa anges.
Läs mer om skolmaterial kring konsumentfrågor på http://www.konsumentfragor.goteborg.se/

The Village A game about use of history and nationalism

The Village

>Ladda hem

Pedagogical and Didactical Centre created this game by commission from The Living History Forum, as a part of a three-game series about history, nationalism and reconciliation. The game is a classroom format role play where the participants play four different families in the Village. The families have very different values and very strong opinions of each other based on events during the latest 100 years. During the game, the four families have to solve 3 different conflicts by voting.

When using this game in an educational context, the village, families and conflicts can act as a metaphor for real-world events and conflicts, and the feelings and thoughts the students experienced during the game can help them understand some of the underlying mechanisms of human decision-making during long-term conflicts.

Communication Empathy Language / English

The goal of the game is to create a more in depth understanding for the mechanisms and feelings involved in human decision-making during conflicts. Central questions lifted by this game is: • What role does history have in present-time conflicts? • What drives nationalism and how is it justified by those involved? • What might a long-term conflict solution look like in a conflict where history plays a strong role?

The commune Ett spel om inflytande

The commune

>Ladda hem

Pedagogical and Didactical Centre created this game by commission from the International Programme Office for Education and Training and the EU Information Centre. The first version of the game was written 2006, translated for the first time to English in 2009, reworked 2010, 2012 and translated again 2014 – version 5.0 Eng.
The game is about a commune where different people live together, and have to make decisions about things like smoking, warming, economy, privacy and shared resources. The commune setting is an analogue for the EU union. After playing the game, the events of the game can be used to discuss the EU union from different perspectives. The teacher can decide what issues are to be solved within the commune during the course of the game. 

Shopping Ett spel om konsumenträtt

Shopping

>Ladda hem

Under tonåren ökar ungdomars kontakt med företag och handelssituationer. Det är inte alltid lätt att välja och vraka bland olika erbjudanden. Detta material är en hjälp för att medvetandegöra unga människor kring konsumentfrågor och konsumenträtt. I materialet finns ett pedagogiskt spel med tillhörande frågeställningar att arbeta vidare med i klassrummet. Materialet riktar sig primärt till grundskolans årskurs 8, men går mycket väl att använda för äldre målgrupper också.
 
Copyright
Detta material har tagits fram av Pedagogiskt Centrum på uppdrag av Konsument Göteborg. Materialet får fritt kopieras och användas i utbildningsverksamhet så länge källa anges.
Läs mer om skolmaterial kring konsumentfrågor på http://www.konsumentfragor.goteborg.se/

Risk and desire A game about STI and risk behaviour

Risk and desire

>Ladda hem

This is a short simulation about risk behaviour in connection with the most common STI (Sexually transmittable infections). The entire game is in english.
The goal of the game is to learn about and reflect on what kinds of sexual behaviours are likely to be more risky for one self and ones partners.

Rent spel Ett spel om konsumenttjänstlagen

Rent spel

>Ladda hem

Läs mer om spelet och beställ det på här. Rent Spel är ett spel om konsumenttjänstlagen som är framtaget av Pedagogiskt Centrum på uppdrag av Göteborgs Stads konsument- och medborgarservice.

Beskrivning:

Frågan om konsumenträtt är sällan ett prioriterat ämne på yrkesutbildningar med inriktning bygg, hantverk och entreprenad. Det kan även vara ett känsligt eller svårt ämne att ta upp i en bransch där säljarens marknad råder och konsumentperspektivet inte alltid står i första rummet. För att lyfta frågan om konsumenträtt och värderingsfrågor i kontakt med kunder, har Rent Spel tagits fram. De huvudsakliga målen med spelet är att:

  • Öka förståelsen för kundens situation gentemot säljaren.
  • Förstå problematiken med att inte använda skriftliga avtal.
  • Visa på de risker och problem som uppstår vid "svartarbete".
  • Ge ökad kunskap om konsumenttjänstlagen.

Spelet spelas av fyra spelare eller lag. Vi rekommenderar lag om två till tre personer. Är gruppen större än tolv personer går det använda två spel istället. Målet är att bli av med så många poäng som möjligt genom att renovera hela sitt hus. Det finns 6 rum i huset, varav 1 är ett kök (3 poäng), 1 är ett badrum (2 poäng) och 4 är vanliga rum (1 poäng vardera). Har en eller flera spelare lika få eller inga poäng kvar i slutet vinner den som har mest pengar kvar.
Tidsåtgång: Ca 60 minuter, inklusive efterdiskussion.
Antal deltagare: 4 – 28 personer.
Målgrupp: Elever på yrkesinriktade gymnasie- och vuxenutbildningar

Positive A game about HIV in a work environment

Positive

>Ladda hem

Purpose

  • To improve students’ understanding of HIV and Aids.
  • To encourage students to re-consider their attitudes towards people with HIV/Aids.
  • To make students aware of the employment rights of people with HIV/Aids.
  • To make students aware of the role of trade unions in relation to people with HIV/Aids.

Pank Ett kortspel om ungdomars ekonomi

Pank

>Ladda hem

Med Konsument Göteborgs spel PANK lär sig elever i grundskolans år 9 konsumenträtt på ett lite annorlunda sätt. Till spelet följer en handledning för dig som lärare. Konsument Göteborg kan också komma till din skola och introducera och genomföra spelet tillsammans med dig. 

Ibland går nyköpta prylar sönder fortare än man hade tänkt sig, då är det bra att ha koll på sina rättigheter. Vad ska man göra när mobilen går sönder? Eller när reparationen av cykeln blir dyrare än vad reparatören sa från början? Ungdomarna i dag ställs dessutom inför många andra val. Att känna till vad som gäller underlättar och hjälper dem att se konsekvenserna.

Spelet är framtaget av Pedagogiskt Centrum på uppdrag av Konsument Göteborg. Här kan du läsa mer om spelet och beställa det!
 

Kosto Ett spel om konsumtion och hållbar utveckling

Kosto

>Ladda hem

Kosto är ett värderingsspel som handlar om hållbar konsumtion. Spelet visar hur miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet påverkas av de tillverkningsmetoder som används för varor vi köper i affären idag.
 
Copyright
Detta material har tagits fram av Pedagogiskt Centrum på uppdrag av Konsument Göteborg. Materialet får fritt kopieras och användas i utbildningsverksamhet så länge källa anges.
Läs mer om skolmaterial kring konsumentfrågor på http://www.konsumentfragor.goteborg.se/

Spelets syfte är att få deltagarna att reflektera över de dolda kostnaderna bakom dagens konsumtionssamhälle. De kostnader som inte finns på prislappen, utan som betalas i form av förstörd miljö, ekonomisk kortsiktighet och mänskligt lidande.

Icebreakers Uppvärmningsövningar för grupper

Icebreakers

>Ladda hem

En samling uppvärmningsövningar, s.k. icebreakers. Syftet med en icebreaker kan vara:

  • Skratta
  • Röra på sig
  • Liva upp en sömning grupp
  • Skapa fokus
  • "Bryta isen" socialt

Vilken typ av icebreaker som kan passa beror på gruppens ålder, sinnesstämning, energinivå och vilken akvitetet ni skall göra efteråt. Ibland behövs ingen icebreaker, och ibland kan det vara bra att ha den som "extrakort" på hand ifall du märker att gruppen är trött, rastlös eller ofokuserad.

Vi har samlat dessa övningar som inspiration för dig som gillar att anvädna icebreakers i undervisning och andra gruppsammanhang. 

Icebreakers Uppvärmningsövningar för grupper

Icebreakers

>Ladda hem

En samling uppvärmningsövningar, s.k. icebreakers. Syftet med en icebreaker kan vara:

  • Skratta
  • Röra på sig
  • Liva upp en sömning grupp
  • Skapa fokus
  • "Bryta isen" socialt

Vilken typ av icebreaker som kan passa beror på gruppens ålder, sinnesstämning, energinivå och vilken akvitetet ni skall göra efteråt. Ibland behövs ingen icebreaker, och ibland kan det vara bra att ha den som "extrakort" på hand ifall du märker att gruppen är trött, rastlös eller ofokuserad.

Vi har samlat dessa övningar som inspiration för dig som gillar att anvädna icebreakers i undervisning och andra gruppsammanhang. 

Future Happiness Challenge Ett spel om lycka och hållbar utveckling

Future Happiness Challenge

>Ladda hem

Future Happiness Challenge är ett digitalt spel för både unga och vuxna, framtaget för att tillgängliggöra forskning om hållbar utveckling i städer. Allt innehåll är vetenskapligt förankrat i rapporten Klimatomställning Göteborg. Frågan som rapporten utreder är: Kan välbefinnande vara en drivkraft för hållbar utveckling?

Vart hittar jag spelet?
Spelet Future Happiness Challenge är tillgängligt gratis i App Store till iPad, samt kan laddas hem och installeras på Windows och Mac. 
Du hittar spelet på: www.grspeldatabas.se/fhc

Målgrupp
Denna lärarhandledning är skriven för gymnasiet och grundskola åk 7-9.
Spelet spelas med 3 till 4 spelare på samma dator eller iPad. Det går även att spela på egen hand.

Tid
90-120 minuter, uppdelat på ett eller flera pass.

Syfte
Spelet är designat och framtaget med syfte att:

  • Främja en vetenskapligt baserad diskussion kring hållbar utveckling
  • Skapa förståelse för den typ av förändringar på både individ- och samhällsnivå som krävs för en hållbar utveckling
  • Öka intresse och engagemang för demokratisk opinionsbildning, deltagande i föreningsliv och allmänna val
  • Främja en god hälsa och sunda livsstilsval för både individ och miljö

Future Happiness Challenge Ett spel om lycka och hållbar utveckling

Future Happiness Challenge

>Ladda hem

Future Happiness Challenge är ett digitalt spel för både unga och vuxna, framtaget för att tillgängliggöra forskning om hållbar utveckling i städer. Allt innehåll är vetenskapligt förankrat i rapporten Klimatomställning Göteborg. Frågan som rapporten utreder är: Kan välbefinnande vara en drivkraft för hållbar utveckling?

Vart hittar jag spelet?
Spelet Future Happiness Challenge är tillgängligt gratis i App Store till iPad, samt kan laddas hem och installeras på Windows och Mac. 
Du hittar spelet på: www.grspeldatabas.se/fhc

Målgrupp
Denna lärarhandledning är skriven för gymnasiet och grundskola åk 7-9.
Spelet spelas med 3 till 4 spelare på samma dator eller iPad. Det går även att spela på egen hand.

Tid
90-120 minuter, uppdelat på ett eller flera pass.

Syfte
Spelet är designat och framtaget med syfte att:

  • Främja en vetenskapligt baserad diskussion kring hållbar utveckling
  • Skapa förståelse för den typ av förändringar på både individ- och samhällsnivå som krävs för en hållbar utveckling
  • Öka intresse och engagemang för demokratisk opinionsbildning, deltagande i föreningsliv och allmänna val
  • Främja en god hälsa och sunda livsstilsval för både individ och miljö

Future economy challenge Ett analogt pedagogiskt spel om de dilemman vi står inför i skapandet av en hållbar ekonomi.

Future economy challenge

>Ladda hem

I Future economy challenge får eleverna gå in i rollen som beslutsfattare och måste ta ställning i globala frågor som är helt avgörande för vår framtid på jorden. Spelet visar hur de ekonomiska kostnaderna för att agera på miljöhoten är små, jämfört med om vi inte agerar.

Målgrupp: Elever i gymnasiet och grundskola åk 7-9. Tid : 90-120 minuter

Antal deltagare: 4-30 elever

Syfte

  • Främja en vetenskapligt baserad diskussion kring hållbar utveckling
  • Skapa en förståelse för den typ av förändringar som krävs för en hållbar utveckling
  • —Ökat intresse och engagemang kring frågor som rör hållbar utveckling

Fred för alla Ett spel om jämställdhet och fred

Fred för alla

>Ladda hem

Spelet syftar till att upplysa och sprida kunskap om fred och konflikt och om ojämställdhet. Genom en konflikt på en fiktiv skola i ett framtida Sverige påvisas vad som händer mellan grupper med olika mandat i förhandlingar och hur fattade beslut påverkar alla. Deltagarna delas in i mindre grup-per med tilldelade åsikter, intressen och rädslor. Deras uppgift är att göra sin röst hörd under en fredsförhandling mellan de olika sidorna som ligger i konflikt med varandra. Spelledarna spelar rollen som medlare.  

Fred för alla är framtaget av Kvinna till Kvinna och Pedagogiskt Centrum med stöd av Arvsfonden.

Flytta hemifrån Ett spel för unga vuxna om privatekonomi och konsumenträtt

Flytta hemifrån

>Ladda hem

Spelet handlar om ekonomi och konsumenträtt, och är uppdelat i 20 olika dilemman där vi följer Kajsa och Tore i olika situationer. Kapitlen är indelade i åtta olika teman. Handledaren kan välja de delar som behandlar frågor som gruppen arbetar med.
I varje dilemma beskrivs en situation där Kajsa eller Tore måste ta ställning i ett problem som rör vardagsekonomi och konsumenträtt. Situationerna skapar underlag för en efterdiskussion där deltagarna har möjlighet att väga in sina egna kunskaper och erfarenheter. Observera att det inte alltid finns uppenbara rätt och fel svar.
Spelet fungerar både för små grupper och hela klasser.
 
Copyright
Detta material har tagits fram av Pedagogiskt Centrum på uppdrag av Konsument Göteborg. Materialet får fritt kopieras och användas i utbildningsverksamhet så länge källa anges.
Läs mer om skolmaterial kring konsumentfrågor på http://www.konsumentfragor.goteborg.se/

E2001 Ett spel om tillsatser i livsmedel

E2001

>Ladda hem

E2001 är en simulering där deltagarna får ta rollerna som tillverkare av chokladkakor. De kan göra två olika typer av chokladkakor - en vanlig sort och en speciell sort som har det extra ämnet E2001 som inte är skadligt för tänderna.

Beslut om produktionen måste tas utifrån försäljningssiffror och marknadsinformation under en åtta veckors period. Deltagarna ställs inför ett moraliskt dilemma när information om E2001 kopplar samman det med hälsoproblem.


Syfte

  • Skapa medvetenhet om den ökade mängden kemikalier i livsmedel, och möjliggöra att eleverna kan ta medvetna beslut i framtiden.
  • Lyfta moraliska och etiska frågor kring användning av kemikalier, vilken betydelse och påverkan det kan ha på samhället på kort och lång sikt.

Bananen Ett enkelt rollspel om handelsvillkor

Bananen

>Ladda hem

Bananen är ett enkelt rollspel som handlar om de olika stegen i distributionskedjan av varor.
Spelet består av en enkel simulation där eleverna delas in i olika grupper längs distributionskedjan, och alla ska förklara hur stor del av priset för en banan (1 kr) de tycker de förtjänar.
Genom förhandling skall de komma fram till hur bananens pris skall fördelas mellan de olika grupperna.
Syfte

  • Visa hur distributionskedjor innebär att många skall få en del av priset för en vara i affären.
  • Reflektera kring hur möjligheten att påverka priset kan se olika ut i olika delar av distributionskedjan, och varför det är så.
  • Visa och förstå hur handel kan fungera idag på en globaliserad marknad, där det ofta är långt mellan konsument och producent.
  • Simuleringen fungerar utmärkt som en introduktion för ett fortsatt arbete kring frågor som rättvisa handelsvillkor, krav- och rättvisemärkta produkter och konsumentfrågor.