Speldatabas
Vet man bäst?
I skolans uppdrag ingår att elever skall fostras i en värdegrund som baseras på jämställdhet, jämlikhet och alla människors lika värde. Skolan skall också möjliggöra att varje elev kan uppnå sin potential. Föreställningar hos eleven om vad flickor och pojkar är bra eller dåliga på kan vara ett stort hinder för att uppnå dessa mål.
Forskning visar att flickor är mindre intresserade av fysik än andra naturvetenskapliga ämnen, trots att områdena på flera ställen överlappar varandra vad gäller kunskaper och förmågor. Flickor uppvisar i studien Fysik, lärande samtal och genus (Karin § , 2009) en attityd att de saknar kunskaper och kompetens i ämnet.
Denna övning har tagits fram som en del i Skolverkets arbete för en jämställd skola, och syftet är att hjälpa elever att på egen hand reflektera kring sina föreställningar om den egna och andras förmågor, grundat i genus.
Detta är en uppdaterad, omarbetad version av originalet från 2010.
Icebreakers
En samling uppvärmningsövningar, s.k. icebreakers. Syftet med en icebreaker kan vara:
- Skratta
- Röra på sig
- Liva upp en sömning grupp
- Skapa fokus
- "Bryta isen" socialt
Vilken typ av icebreaker som kan passa beror på gruppens ålder, sinnesstämning, energinivå och vilken akvitetet ni skall göra efteråt. Ibland behövs ingen icebreaker, och ibland kan det vara bra att ha den som "extrakort" på hand ifall du märker att gruppen är trött, rastlös eller ofokuserad.
Vi har samlat dessa övningar som inspiration för dig som gillar att anvädna icebreakers i undervisning och andra gruppsammanhang.
Icebreakers
En samling uppvärmningsövningar, s.k. icebreakers. Syftet med en icebreaker kan vara:
- Skratta
- Röra på sig
- Liva upp en sömning grupp
- Skapa fokus
- "Bryta isen" socialt
Vilken typ av icebreaker som kan passa beror på gruppens ålder, sinnesstämning, energinivå och vilken akvitetet ni skall göra efteråt. Ibland behövs ingen icebreaker, och ibland kan det vara bra att ha den som "extrakort" på hand ifall du märker att gruppen är trött, rastlös eller ofokuserad.
Vi har samlat dessa övningar som inspiration för dig som gillar att anvädna icebreakers i undervisning och andra gruppsammanhang.
Icebreakers
En samling uppvärmningsövningar, s.k. icebreakers. Syftet med en icebreaker kan vara:
- Skratta
- Röra på sig
- Liva upp en sömning grupp
- Skapa fokus
- "Bryta isen" socialt
Vilken typ av icebreaker som kan passa beror på gruppens ålder, sinnesstämning, energinivå och vilken akvitetet ni skall göra efteråt. Ibland behövs ingen icebreaker, och ibland kan det vara bra att ha den som "extrakort" på hand ifall du märker att gruppen är trött, rastlös eller ofokuserad.
Vi har samlat dessa övningar som inspiration för dig som gillar att anvädna icebreakers i undervisning och andra gruppsammanhang.
Future Happiness Challenge
Future Happiness Challenge är ett digitalt spel för både unga och vuxna, framtaget för att tillgängliggöra forskning om hållbar utveckling i städer. Allt innehåll är vetenskapligt förankrat i rapporten Klimatomställning Göteborg. Frågan som rapporten utreder är: Kan välbefinnande vara en drivkraft för hållbar utveckling?
Vart hittar jag spelet?
Spelet Future Happiness Challenge är tillgängligt gratis i App Store till iPad, samt kan laddas hem och installeras på Windows och Mac.
Du hittar spelet på: www.grspeldatabas.se/fhc
Målgrupp
Denna lärarhandledning är skriven för gymnasiet och grundskola åk 7-9.
Spelet spelas med 3 till 4 spelare på samma dator eller iPad. Det går även att spela på egen hand.
Tid
90-120 minuter, uppdelat på ett eller flera pass.
Syfte
Spelet är designat och framtaget med syfte att:
- Främja en vetenskapligt baserad diskussion kring hållbar utveckling
- Skapa förståelse för den typ av förändringar på både individ- och samhällsnivå som krävs för en hållbar utveckling
- Öka intresse och engagemang för demokratisk opinionsbildning, deltagande i föreningsliv och allmänna val
- Främja en god hälsa och sunda livsstilsval för både individ och miljö
Future Happiness Challenge
Future Happiness Challenge är ett digitalt spel för både unga och vuxna, framtaget för att tillgängliggöra forskning om hållbar utveckling i städer. Allt innehåll är vetenskapligt förankrat i rapporten Klimatomställning Göteborg. Frågan som rapporten utreder är: Kan välbefinnande vara en drivkraft för hållbar utveckling?
Vart hittar jag spelet?
Spelet Future Happiness Challenge är tillgängligt gratis i App Store till iPad, samt kan laddas hem och installeras på Windows och Mac.
Du hittar spelet på: www.grspeldatabas.se/fhc
Målgrupp
Denna lärarhandledning är skriven för gymnasiet och grundskola åk 7-9.
Spelet spelas med 3 till 4 spelare på samma dator eller iPad. Det går även att spela på egen hand.
Tid
90-120 minuter, uppdelat på ett eller flera pass.
Syfte
Spelet är designat och framtaget med syfte att:
- Främja en vetenskapligt baserad diskussion kring hållbar utveckling
- Skapa förståelse för den typ av förändringar på både individ- och samhällsnivå som krävs för en hållbar utveckling
- Öka intresse och engagemang för demokratisk opinionsbildning, deltagande i föreningsliv och allmänna val
- Främja en god hälsa och sunda livsstilsval för både individ och miljö
Future Happiness Challenge
Future Happiness Challenge är ett digitalt spel för både unga och vuxna, framtaget för att tillgängliggöra forskning om hållbar utveckling i städer. Allt innehåll är vetenskapligt förankrat i rapporten Klimatomställning Göteborg. Frågan som rapporten utreder är: Kan välbefinnande vara en drivkraft för hållbar utveckling?
Vart hittar jag spelet?
Spelet Future Happiness Challenge är tillgängligt gratis i App Store till iPad, samt kan laddas hem och installeras på Windows och Mac.
Du hittar spelet på: www.grspeldatabas.se/fhc
Målgrupp
Denna lärarhandledning är skriven för gymnasiet och grundskola åk 7-9.
Spelet spelas med 3 till 4 spelare på samma dator eller iPad. Det går även att spela på egen hand.
Tid
90-120 minuter, uppdelat på ett eller flera pass.
Syfte
Spelet är designat och framtaget med syfte att:
- Främja en vetenskapligt baserad diskussion kring hållbar utveckling
- Skapa förståelse för den typ av förändringar på både individ- och samhällsnivå som krävs för en hållbar utveckling
- Öka intresse och engagemang för demokratisk opinionsbildning, deltagande i föreningsliv och allmänna val
- Främja en god hälsa och sunda livsstilsval för både individ och miljö
Future economy challenge
I Future economy challenge får eleverna gå in i rollen som beslutsfattare och måste ta ställning i globala frågor som är helt avgörande för vår framtid på jorden. Spelet visar hur de ekonomiska kostnaderna för att agera på miljöhoten är små, jämfört med om vi inte agerar.
Målgrupp: Elever i gymnasiet och grundskola åk 7-9. Tid : 90-120 minuter
Antal deltagare: 4-30 elever
Syfte
- Främja en vetenskapligt baserad diskussion kring hållbar utveckling
- Skapa en förståelse för den typ av förändringar som krävs för en hållbar utveckling
- Ökat intresse och engagemang kring frågor som rör hållbar utveckling
Future economy challenge
I Future economy challenge får eleverna gå in i rollen som beslutsfattare och måste ta ställning i globala frågor som är helt avgörande för vår framtid på jorden. Spelet visar hur de ekonomiska kostnaderna för att agera på miljöhoten är små, jämfört med om vi inte agerar.
Målgrupp: Elever i gymnasiet och grundskola åk 7-9. Tid : 90-120 minuter
Antal deltagare: 4-30 elever
Syfte
- Främja en vetenskapligt baserad diskussion kring hållbar utveckling
- Skapa en förståelse för den typ av förändringar som krävs för en hållbar utveckling
- Ökat intresse och engagemang kring frågor som rör hållbar utveckling
Future economy challenge
I Future economy challenge får eleverna gå in i rollen som beslutsfattare och måste ta ställning i globala frågor som är helt avgörande för vår framtid på jorden. Spelet visar hur de ekonomiska kostnaderna för att agera på miljöhoten är små, jämfört med om vi inte agerar.
Målgrupp: Elever i gymnasiet och grundskola åk 7-9. Tid : 90-120 minuter
Antal deltagare: 4-30 elever
Syfte
- Främja en vetenskapligt baserad diskussion kring hållbar utveckling
- Skapa en förståelse för den typ av förändringar som krävs för en hållbar utveckling
- Ökat intresse och engagemang kring frågor som rör hållbar utveckling