Speldatabas

Vad gör man? Ett spel om jämställdhet och etik

Vad gör man?

>Ladda hem

Vad gör man är ett rollspel där eleverna i grupper gemensamt spelar en roll och ska bestämma hur den rollen agerar i olika situationer. Alla rollerna är baserade på olika etiska synsätt så det är viktigt att poängtera för eleverna att det är utifrån rollernas perspektiv de ska agera och inte sina egna.

Syfte
Spelet syftar till att låta eleverna diskutera jämställdhet ur olika etiska synsätt.
 

The Village A game about use of history and nationalism

The Village

>Ladda hem

Pedagogical and Didactical Centre created this game by commission from The Living History Forum, as a part of a three-game series about history, nationalism and reconciliation. The game is a classroom format role play where the participants play four different families in the Village. The families have very different values and very strong opinions of each other based on events during the latest 100 years. During the game, the four families have to solve 3 different conflicts by voting.

When using this game in an educational context, the village, families and conflicts can act as a metaphor for real-world events and conflicts, and the feelings and thoughts the students experienced during the game can help them understand some of the underlying mechanisms of human decision-making during long-term conflicts.

Communication Empathy Language / English

The goal of the game is to create a more in depth understanding for the mechanisms and feelings involved in human decision-making during conflicts. Central questions lifted by this game is: • What role does history have in present-time conflicts? • What drives nationalism and how is it justified by those involved? • What might a long-term conflict solution look like in a conflict where history plays a strong role?

Medelvärde och median En enkel övning för att beskriva medelvärde och median

Medelvärde och median

>Ladda hem

Syftet med spelet är att eleverna ska kunna använda sig av medelvärde och medianer. Dessutom ska deltagarna kunna avgöra när det är lämpligast för att ge en korrekt bild av materialet som ska presenteras.
Spelet är en linjeövning där eleverna själva kommer att stå för statistiken. Eleverna sorterar in sig själva i ett led som sedan kommer att bli grund för diskussion kring medelvärde och median.

Icebreakers Uppvärmningsövningar för grupper

Icebreakers

>Ladda hem

En samling uppvärmningsövningar, s.k. icebreakers. Syftet med en icebreaker kan vara:

  • Skratta
  • Röra på sig
  • Liva upp en sömning grupp
  • Skapa fokus
  • "Bryta isen" socialt

Vilken typ av icebreaker som kan passa beror på gruppens ålder, sinnesstämning, energinivå och vilken akvitetet ni skall göra efteråt. Ibland behövs ingen icebreaker, och ibland kan det vara bra att ha den som "extrakort" på hand ifall du märker att gruppen är trött, rastlös eller ofokuserad.

Vi har samlat dessa övningar som inspiration för dig som gillar att anvädna icebreakers i undervisning och andra gruppsammanhang. 

Icebreakers Uppvärmningsövningar för grupper

Icebreakers

>Ladda hem

En samling uppvärmningsövningar, s.k. icebreakers. Syftet med en icebreaker kan vara:

  • Skratta
  • Röra på sig
  • Liva upp en sömning grupp
  • Skapa fokus
  • "Bryta isen" socialt

Vilken typ av icebreaker som kan passa beror på gruppens ålder, sinnesstämning, energinivå och vilken akvitetet ni skall göra efteråt. Ibland behövs ingen icebreaker, och ibland kan det vara bra att ha den som "extrakort" på hand ifall du märker att gruppen är trött, rastlös eller ofokuserad.

Vi har samlat dessa övningar som inspiration för dig som gillar att anvädna icebreakers i undervisning och andra gruppsammanhang. 

Icebreakers Uppvärmningsövningar för grupper

Icebreakers

>Ladda hem

En samling uppvärmningsövningar, s.k. icebreakers. Syftet med en icebreaker kan vara:

  • Skratta
  • Röra på sig
  • Liva upp en sömning grupp
  • Skapa fokus
  • "Bryta isen" socialt

Vilken typ av icebreaker som kan passa beror på gruppens ålder, sinnesstämning, energinivå och vilken akvitetet ni skall göra efteråt. Ibland behövs ingen icebreaker, och ibland kan det vara bra att ha den som "extrakort" på hand ifall du märker att gruppen är trött, rastlös eller ofokuserad.

Vi har samlat dessa övningar som inspiration för dig som gillar att anvädna icebreakers i undervisning och andra gruppsammanhang. 

I skuggan av ett krig - Kazor Ett spel om försoning och historiebruk

I skuggan av ett krig - Kazor

>Ladda hem

I skuggan av ett krig – Kazor är ett spel där eleverna delas in i två grupper som gestaltar folken, atarerna och ireberna. Eleverna får uppleva upptrappning och krigshets från de folk som de representerar i landet Kishestan.
Spelet är en spegling av I skuggan av ett krig – Iriaz, men vänder på förhållandena offer och förövare. Spelen skiljer sig även åt metodmässigt. Båda spelen behandlar samma fiktiva konflikt. Kazor handlar mer om att skapa tankar vad som händer i ett land efter ett krig i form av försoningsprocess.
Spelet är en del av projektet Den Livsfarliga Historien och del tre i en serie om tre spel på temana Nationalism, Historiebruk och Försoning.

Copyright
Spelet är framtaget på uppdrag av Forum för Levande Historia och får användas fritt.
Läs mer om Forum för Levande Historia på www.levandehistoria.se

I skuggan av ett krig - Iriaz Ett spel om försoning efter ett krig

I skuggan av ett krig - Iriaz

>Ladda hem

I skuggan av ett krig – Iriaz är ett spel där eleverna i mindre grupper får spela olika roller som tolkar händelserna i ett inbördeskrig mellan två folk i det fiktiva landet Kishestan.
Spelet handlar om hur rollerna utifrån sin bakgrund och syn på historien tolkar händelserna olika. Spelet ger ett underlag för en diskussion kring försoning och förlåtelse. Innehållet i spelet är helt fiktivt även om viss inspiration är hämtade ur verkliga händelser.
Spelet är en del av projektet Den Livsfarliga Historien och del två i en serie om tre spel på temana Nationalism, Historiebruk och Försoning.

Copyright
Spelet är framtaget på uppdrag av Forum för Levande Historia och får användas fritt.
Läs mer om Forum för Levande Historia på www.levandehistoria.se

Handelsspelet Ett spel om handelsvillkor

Handelsspelet

>Ladda hem

Den här simuleringen är tänkt att hjälpa deltagarna att lättare kunna förstå hur handel kan påverka ett lands välstånd. Vår planet är delad; de industrialiserade länderna i norr såsom Nordamerika, Europa eller Japan har en mycket högre levnadsstandard än länderna i Latinamerika, Afrika eller Asien. De finns många sätt att förklara den här skillnaden, men det är uppenbart att klyftan mellan rik och fattig uppehålls och t o m vidgas av ett världshandelssystem som hjälper de starka, välorganiserade länderna hellre än de fattigare.
Den här simuleringen försöker visa hur handel faktiskt fungerar: vem som vinner och vem som förlorar.
Simuleringen är lämplig för en grupp med mellan 15 och 30 deltagare.
Simuleringen lämpar sig särskilt väl för grupper som arbetar med handelsfrågor, ekonomi och internationella frågor i ämnen och teman såsom juridik, geografi, psykologi och internationella relationer.

Syfte

  • Uppleva och reflektera kring resursers betydelse i globala fattigdomsfrågor
  • Reflektion kring vilka handelshinder som skapas i och med ojämlikt fördelare resurser och inflytande i politik
  • Reflektion kring hur resursknapphet, ojämlikhet och bristande inflytande påverkar människors motivation och vilja till samarbete.

Future Happiness Challenge Ett spel om lycka och hållbar utveckling

Future Happiness Challenge

>Ladda hem

Future Happiness Challenge är ett digitalt spel för både unga och vuxna, framtaget för att tillgängliggöra forskning om hållbar utveckling i städer. Allt innehåll är vetenskapligt förankrat i rapporten Klimatomställning Göteborg. Frågan som rapporten utreder är: Kan välbefinnande vara en drivkraft för hållbar utveckling?

Vart hittar jag spelet?
Spelet Future Happiness Challenge är tillgängligt gratis i App Store till iPad, samt kan laddas hem och installeras på Windows och Mac. 
Du hittar spelet på: www.grspeldatabas.se/fhc

Målgrupp
Denna lärarhandledning är skriven för gymnasiet och grundskola åk 7-9.
Spelet spelas med 3 till 4 spelare på samma dator eller iPad. Det går även att spela på egen hand.

Tid
90-120 minuter, uppdelat på ett eller flera pass.

Syfte
Spelet är designat och framtaget med syfte att:

  • Främja en vetenskapligt baserad diskussion kring hållbar utveckling
  • Skapa förståelse för den typ av förändringar på både individ- och samhällsnivå som krävs för en hållbar utveckling
  • Öka intresse och engagemang för demokratisk opinionsbildning, deltagande i föreningsliv och allmänna val
  • Främja en god hälsa och sunda livsstilsval för både individ och miljö

Sidor