Speldatabas

Vad hjälper och vad stjälper? Ett spel om fattigdomsbekämpning

Vad hjälper och vad stjälper?

>Ladda hem

Vad hjälper och vad stjälper? ställer deltagarna inför ett antal olika vardagsdilemman kopplat till fattigdomsbekämpning. De ska i grupp ta ställning till om agerande i dilemmat ”hjälper” eller ”stjälper” eller om det är till ”ingen nytta”. Man kan sedan gå vidare och  diskutera  i större grupp.
 
Syfte
Övningen syftar till att medvetandegöra deltagarna kring hur deras egna beslut i tillvaron kan påverka andra människor, främst i fattiga länder. Syftet är också att påverka deltagarnas handlande då de själva ställs inför liknande situationer som beskrivs i övningen.

The Village A game about use of history and nationalism

The Village

>Ladda hem

Pedagogical and Didactical Centre created this game by commission from The Living History Forum, as a part of a three-game series about history, nationalism and reconciliation. The game is a classroom format role play where the participants play four different families in the Village. The families have very different values and very strong opinions of each other based on events during the latest 100 years. During the game, the four families have to solve 3 different conflicts by voting.

When using this game in an educational context, the village, families and conflicts can act as a metaphor for real-world events and conflicts, and the feelings and thoughts the students experienced during the game can help them understand some of the underlying mechanisms of human decision-making during long-term conflicts.

Communication Empathy Language / English

The goal of the game is to create a more in depth understanding for the mechanisms and feelings involved in human decision-making during conflicts. Central questions lifted by this game is: • What role does history have in present-time conflicts? • What drives nationalism and how is it justified by those involved? • What might a long-term conflict solution look like in a conflict where history plays a strong role?

Sigma Ett spel om bistånd

Sigma

>Ladda hem

Denna övning är tänkt som en ingång till fortsatt diskussion om hur Sidas arbete och svensk biståndspolitik fungerar. Spelet går ut på att eleverna skall rangordna ett antal fiktiva länder utifrån vilket land de anser har stört behov av bistånd.

Syfte

  • Diskutera och reflektera kring vad bistånd är, vad för anledningar som finns att ge bistånd och hur detta görs idag i Sverige.
  • Skapa ingång till mer ingående arbete om utlandshjälp, insatser och bistånd för att hjälpa länder med fattig och utsatt befolkning.

Medelvärde och median En enkel övning för att beskriva medelvärde och median

Medelvärde och median

>Ladda hem

Syftet med spelet är att eleverna ska kunna använda sig av medelvärde och medianer. Dessutom ska deltagarna kunna avgöra när det är lämpligast för att ge en korrekt bild av materialet som ska presenteras.
Spelet är en linjeövning där eleverna själva kommer att stå för statistiken. Eleverna sorterar in sig själva i ett led som sedan kommer att bli grund för diskussion kring medelvärde och median.

Kris En simulering om utveckling och demokrati

Kris

>Ladda hem

KRIS är en simulering om ett utvecklingsland som just blivit självständigt. Deltagarna får tillsammans rollen som landets regering, som under sitt första år måste ta ställning till en rad svåra problem. Målet är att stärka landets ekonomi, men också att behålla politisk popularitet för att inte förlora regeringsmakten. 
Simuleringen tar en och en halv timme att genomföra men kan förkortas till en timme.
Antal deltagare: 10-30
Syfte
Spelet syftar till att öka förståelsen för sambandet mellan ekonomi och politik i demokratiska stater, och för utvecklingsfrågor i allmänhet.

Kosto Ett spel om konsumtion och hållbar utveckling

Kosto

>Ladda hem

Kosto är ett värderingsspel som handlar om hållbar konsumtion. Spelet visar hur miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet påverkas av de tillverkningsmetoder som används för varor vi köper i affären idag.
 
Copyright
Detta material har tagits fram av Pedagogiskt Centrum på uppdrag av Konsument Göteborg. Materialet får fritt kopieras och användas i utbildningsverksamhet så länge källa anges.
Läs mer om skolmaterial kring konsumentfrågor på http://www.konsumentfragor.goteborg.se/

Spelets syfte är att få deltagarna att reflektera över de dolda kostnaderna bakom dagens konsumtionssamhälle. De kostnader som inte finns på prislappen, utan som betalas i form av förstörd miljö, ekonomisk kortsiktighet och mänskligt lidande.

Icebreakers Uppvärmningsövningar för grupper

Icebreakers

>Ladda hem

En samling uppvärmningsövningar, s.k. icebreakers. Syftet med en icebreaker kan vara:

  • Skratta
  • Röra på sig
  • Liva upp en sömning grupp
  • Skapa fokus
  • "Bryta isen" socialt

Vilken typ av icebreaker som kan passa beror på gruppens ålder, sinnesstämning, energinivå och vilken akvitetet ni skall göra efteråt. Ibland behövs ingen icebreaker, och ibland kan det vara bra att ha den som "extrakort" på hand ifall du märker att gruppen är trött, rastlös eller ofokuserad.

Vi har samlat dessa övningar som inspiration för dig som gillar att anvädna icebreakers i undervisning och andra gruppsammanhang. 

Icebreakers Uppvärmningsövningar för grupper

Icebreakers

>Ladda hem

En samling uppvärmningsövningar, s.k. icebreakers. Syftet med en icebreaker kan vara:

  • Skratta
  • Röra på sig
  • Liva upp en sömning grupp
  • Skapa fokus
  • "Bryta isen" socialt

Vilken typ av icebreaker som kan passa beror på gruppens ålder, sinnesstämning, energinivå och vilken akvitetet ni skall göra efteråt. Ibland behövs ingen icebreaker, och ibland kan det vara bra att ha den som "extrakort" på hand ifall du märker att gruppen är trött, rastlös eller ofokuserad.

Vi har samlat dessa övningar som inspiration för dig som gillar att anvädna icebreakers i undervisning och andra gruppsammanhang. 

Icebreakers Uppvärmningsövningar för grupper

Icebreakers

>Ladda hem

En samling uppvärmningsövningar, s.k. icebreakers. Syftet med en icebreaker kan vara:

  • Skratta
  • Röra på sig
  • Liva upp en sömning grupp
  • Skapa fokus
  • "Bryta isen" socialt

Vilken typ av icebreaker som kan passa beror på gruppens ålder, sinnesstämning, energinivå och vilken akvitetet ni skall göra efteråt. Ibland behövs ingen icebreaker, och ibland kan det vara bra att ha den som "extrakort" på hand ifall du märker att gruppen är trött, rastlös eller ofokuserad.

Vi har samlat dessa övningar som inspiration för dig som gillar att anvädna icebreakers i undervisning och andra gruppsammanhang. 

I skuggan av ett krig - Kazor Ett spel om försoning och historiebruk

I skuggan av ett krig - Kazor

>Ladda hem

I skuggan av ett krig – Kazor är ett spel där eleverna delas in i två grupper som gestaltar folken, atarerna och ireberna. Eleverna får uppleva upptrappning och krigshets från de folk som de representerar i landet Kishestan.
Spelet är en spegling av I skuggan av ett krig – Iriaz, men vänder på förhållandena offer och förövare. Spelen skiljer sig även åt metodmässigt. Båda spelen behandlar samma fiktiva konflikt. Kazor handlar mer om att skapa tankar vad som händer i ett land efter ett krig i form av försoningsprocess.
Spelet är en del av projektet Den Livsfarliga Historien och del tre i en serie om tre spel på temana Nationalism, Historiebruk och Försoning.

Copyright
Spelet är framtaget på uppdrag av Forum för Levande Historia och får användas fritt.
Läs mer om Forum för Levande Historia på www.levandehistoria.se

Sidor