Speldatabas

Icebreakers Uppvärmningsövningar för grupper

Icebreakers

>Ladda hem

En samling uppvärmningsövningar, s.k. icebreakers. Syftet med en icebreaker kan vara:

  • Skratta
  • Röra på sig
  • Liva upp en sömning grupp
  • Skapa fokus
  • "Bryta isen" socialt

Vilken typ av icebreaker som kan passa beror på gruppens ålder, sinnesstämning, energinivå och vilken akvitetet ni skall göra efteråt. Ibland behövs ingen icebreaker, och ibland kan det vara bra att ha den som "extrakort" på hand ifall du märker att gruppen är trött, rastlös eller ofokuserad.

Vi har samlat dessa övningar som inspiration för dig som gillar att anvädna icebreakers i undervisning och andra gruppsammanhang. 

Future Happiness Challenge Ett spel om lycka och hållbar utveckling

Future Happiness Challenge

>Ladda hem

Future Happiness Challenge är ett digitalt spel för både unga och vuxna, framtaget för att tillgängliggöra forskning om hållbar utveckling i städer. Allt innehåll är vetenskapligt förankrat i rapporten Klimatomställning Göteborg. Frågan som rapporten utreder är: Kan välbefinnande vara en drivkraft för hållbar utveckling?

Vart hittar jag spelet?
Spelet Future Happiness Challenge är tillgängligt gratis i App Store till iPad, samt kan laddas hem och installeras på Windows och Mac. 
Du hittar spelet på: www.grspeldatabas.se/fhc

Målgrupp
Denna lärarhandledning är skriven för gymnasiet och grundskola åk 7-9.
Spelet spelas med 3 till 4 spelare på samma dator eller iPad. Det går även att spela på egen hand.

Tid
90-120 minuter, uppdelat på ett eller flera pass.

Syfte
Spelet är designat och framtaget med syfte att:

  • Främja en vetenskapligt baserad diskussion kring hållbar utveckling
  • Skapa förståelse för den typ av förändringar på både individ- och samhällsnivå som krävs för en hållbar utveckling
  • Öka intresse och engagemang för demokratisk opinionsbildning, deltagande i föreningsliv och allmänna val
  • Främja en god hälsa och sunda livsstilsval för både individ och miljö

Future economy challenge Ett analogt pedagogiskt spel om de dilemman vi står inför i skapandet av en hållbar ekonomi.

Future economy challenge

>Ladda hem

I Future economy challenge får eleverna gå in i rollen som beslutsfattare och måste ta ställning i globala frågor som är helt avgörande för vår framtid på jorden. Spelet visar hur de ekonomiska kostnaderna för att agera på miljöhoten är små, jämfört med om vi inte agerar.

Målgrupp: Elever i gymnasiet och grundskola åk 7-9. Tid : 90-120 minuter

Antal deltagare: 4-30 elever

Syfte

  • Främja en vetenskapligt baserad diskussion kring hållbar utveckling
  • Skapa en förståelse för den typ av förändringar som krävs för en hållbar utveckling
  • —Ökat intresse och engagemang kring frågor som rör hållbar utveckling

Ett jämnt liv Ett spel om statistik och jämställdhet

Ett jämnt liv

>Ladda hem

I skolans uppdrag ingår att elever skall fostras i en värdegrund som baseras på jämställdhet, jämlikhet och alla människors lika värde. Skolan skall också möjliggöra att varje elev kan uppnå sin potential.
Föreställningar hos eleven om vad flickor och pojkar är bra eller dåliga på, eller felaktiga föreställningar om vad jämställdhet innebär i stort, är ett hinder för att uppnå detta mål.
Spelet har utvecklats i samband med Skolverkets satsning på jämställdhet i skolan. ”Ett jämnt liv” har tillsammans med två andra spel utvecklats av GR Utbildning för att fungera som ett pedagogiskt material för att diskutera jämställdhet och genus.  
Syfte
Syftet med ”Ett jämnt liv” är att utöka elevernas förståelse kring de problem som existerar inom jämställdhet i Sverige idag. Genom att presentera statistik inom olika områden såsom utbildning och arbete låter spelet deltagarna reflektera och diskutera kring olika områden där ett icke jämställt beteende kan existera. 

Ekvationen Kortspel om ekvationer

Ekvationen

>Ladda hem

Syftet med spelet är att ge eleverna möjligheten att arbeta med ekvationer på ett nytt och innovativt sätt. Genom att låta deltagarna experimentera med ekvationer och tillsammans diskutera hur de olika ekvationerna kan lösas eller hanteras. Diskussionen och problemlösningen syftar till att ge deltagarna en ökad förståelse kring ekvationer, variabler och hur dessa hanteras i en matematisk kontext. 

Ekvationen tillsammans med fyra andra matematikspel har utvecklats som en del av projektet GRowth. GRowth är ett projekt som skall öka kompetens och kunskap kring entreprenöriellt lärande inom gymnasie- och vuxenutbildning. Projektet startade i januari 2009 och för utformning och processledning står projektgruppen GRowth på GR Utbildning, GRUL. GRowth sträcker sig över två år och finansieras med medel från Europeiska socialfonden (ESF).