Speldatabas

The Village A game about use of history and nationalism

The Village

>Ladda hem

Pedagogical and Didactical Centre created this game by commission from The Living History Forum, as a part of a three-game series about history, nationalism and reconciliation. The game is a classroom format role play where the participants play four different families in the Village. The families have very different values and very strong opinions of each other based on events during the latest 100 years. During the game, the four families have to solve 3 different conflicts by voting.

When using this game in an educational context, the village, families and conflicts can act as a metaphor for real-world events and conflicts, and the feelings and thoughts the students experienced during the game can help them understand some of the underlying mechanisms of human decision-making during long-term conflicts.

Communication Empathy Language / English

The goal of the game is to create a more in depth understanding for the mechanisms and feelings involved in human decision-making during conflicts. Central questions lifted by this game is: • What role does history have in present-time conflicts? • What drives nationalism and how is it justified by those involved? • What might a long-term conflict solution look like in a conflict where history plays a strong role?

The commune Ett spel om inflytande

The commune

>Ladda hem

Pedagogical and Didactical Centre created this game by commission from the International Programme Office for Education and Training and the EU Information Centre. The first version of the game was written 2006, translated for the first time to English in 2009, reworked 2010, 2012 and translated again 2014 – version 5.0 Eng.
The game is about a commune where different people live together, and have to make decisions about things like smoking, warming, economy, privacy and shared resources. The commune setting is an analogue for the EU union. After playing the game, the events of the game can be used to discuss the EU union from different perspectives. The teacher can decide what issues are to be solved within the commune during the course of the game. 

Risk and desire A game about STI and risk behaviour

Risk and desire

>Ladda hem

This is a short simulation about risk behaviour in connection with the most common STI (Sexually transmittable infections). The entire game is in english.
The goal of the game is to learn about and reflect on what kinds of sexual behaviours are likely to be more risky for one self and ones partners.

Positive A game about HIV in a work environment

Positive

>Ladda hem

Purpose

  • To improve students’ understanding of HIV and Aids.
  • To encourage students to re-consider their attitudes towards people with HIV/Aids.
  • To make students aware of the employment rights of people with HIV/Aids.
  • To make students aware of the role of trade unions in relation to people with HIV/Aids.

Icebreakers Uppvärmningsövningar för grupper

Icebreakers

>Ladda hem

En samling uppvärmningsövningar, s.k. icebreakers. Syftet med en icebreaker kan vara:

  • Skratta
  • Röra på sig
  • Liva upp en sömning grupp
  • Skapa fokus
  • "Bryta isen" socialt

Vilken typ av icebreaker som kan passa beror på gruppens ålder, sinnesstämning, energinivå och vilken akvitetet ni skall göra efteråt. Ibland behövs ingen icebreaker, och ibland kan det vara bra att ha den som "extrakort" på hand ifall du märker att gruppen är trött, rastlös eller ofokuserad.

Vi har samlat dessa övningar som inspiration för dig som gillar att anvädna icebreakers i undervisning och andra gruppsammanhang. 

Icebreakers Uppvärmningsövningar för grupper

Icebreakers

>Ladda hem

En samling uppvärmningsövningar, s.k. icebreakers. Syftet med en icebreaker kan vara:

  • Skratta
  • Röra på sig
  • Liva upp en sömning grupp
  • Skapa fokus
  • "Bryta isen" socialt

Vilken typ av icebreaker som kan passa beror på gruppens ålder, sinnesstämning, energinivå och vilken akvitetet ni skall göra efteråt. Ibland behövs ingen icebreaker, och ibland kan det vara bra att ha den som "extrakort" på hand ifall du märker att gruppen är trött, rastlös eller ofokuserad.

Vi har samlat dessa övningar som inspiration för dig som gillar att anvädna icebreakers i undervisning och andra gruppsammanhang. 

Future Happiness Challenge Ett spel om lycka och hållbar utveckling

Future Happiness Challenge

>Ladda hem

Future Happiness Challenge är ett digitalt spel för både unga och vuxna, framtaget för att tillgängliggöra forskning om hållbar utveckling i städer. Allt innehåll är vetenskapligt förankrat i rapporten Klimatomställning Göteborg. Frågan som rapporten utreder är: Kan välbefinnande vara en drivkraft för hållbar utveckling?

Vart hittar jag spelet?
Spelet Future Happiness Challenge är tillgängligt gratis i App Store till iPad, samt kan laddas hem och installeras på Windows och Mac. 
Du hittar spelet på: www.grspeldatabas.se/fhc

Målgrupp
Denna lärarhandledning är skriven för gymnasiet och grundskola åk 7-9.
Spelet spelas med 3 till 4 spelare på samma dator eller iPad. Det går även att spela på egen hand.

Tid
90-120 minuter, uppdelat på ett eller flera pass.

Syfte
Spelet är designat och framtaget med syfte att:

  • Främja en vetenskapligt baserad diskussion kring hållbar utveckling
  • Skapa förståelse för den typ av förändringar på både individ- och samhällsnivå som krävs för en hållbar utveckling
  • Öka intresse och engagemang för demokratisk opinionsbildning, deltagande i föreningsliv och allmänna val
  • Främja en god hälsa och sunda livsstilsval för både individ och miljö

Future Happiness Challenge Ett spel om lycka och hållbar utveckling

Future Happiness Challenge

>Ladda hem

Future Happiness Challenge är ett digitalt spel för både unga och vuxna, framtaget för att tillgängliggöra forskning om hållbar utveckling i städer. Allt innehåll är vetenskapligt förankrat i rapporten Klimatomställning Göteborg. Frågan som rapporten utreder är: Kan välbefinnande vara en drivkraft för hållbar utveckling?

Vart hittar jag spelet?
Spelet Future Happiness Challenge är tillgängligt gratis i App Store till iPad, samt kan laddas hem och installeras på Windows och Mac. 
Du hittar spelet på: www.grspeldatabas.se/fhc

Målgrupp
Denna lärarhandledning är skriven för gymnasiet och grundskola åk 7-9.
Spelet spelas med 3 till 4 spelare på samma dator eller iPad. Det går även att spela på egen hand.

Tid
90-120 minuter, uppdelat på ett eller flera pass.

Syfte
Spelet är designat och framtaget med syfte att:

  • Främja en vetenskapligt baserad diskussion kring hållbar utveckling
  • Skapa förståelse för den typ av förändringar på både individ- och samhällsnivå som krävs för en hållbar utveckling
  • Öka intresse och engagemang för demokratisk opinionsbildning, deltagande i föreningsliv och allmänna val
  • Främja en god hälsa och sunda livsstilsval för både individ och miljö

Fair Sex: Nätverket Ett webbspel om trafficking, sex, mänskliga rättigheter och ömsesidighet

Fair Sex: Nätverket

>Ladda hem

Fair Sex: Nätverket är ett digitalt läromedel i form av ett webbaserat spel som belyser frågor om jämställdhet, sexualitet, trafficking och prostitution. Genom spelet löper en röd tråd: Finns det ett samband mellan trafficking och våra attityder kring jämställdhet och sex?

I Fair Sex: Nätverket deltar spelaren i den fiktiva organisationen Nätverkets träningsprogram för nya agenter. Att vara agent i Nätverket innebär att stå upp för mänskliga rättigheter. Genom spelet får spelaren följa olika personers berättelser som alla innehåller vittnesmål om övergrepp och prostitution. Längs vägen finns utmaningar i form av reflekterande frågor som kräver att spelaren funderar över sina värderingar.

Målgrupp: Elever i årskurs 1,2 och 3 i gymnasiet, men grundskolan senare år.

Tidsåtgång: Totalt ca 70 minuter, 40 minuter för genomförande av spelet samt 30 minuter för efterdiskussion. 

Material: Spelet är digitalt. För att eleverna ska kunna spelet krävs en dator eller läsplatta samt hörlurar till varje elev, s Enheten måste ha internetuppkoppling och möjlighet att koppla in hörlurar. Du finner spelet på www.realstars.eu/fairsex-natverket. Här kan du även ladda hem lärarhandledningen till spelet.

Nätverket är ett arvsfondsprojekt och framtaget tillsammans med RealStars, som arbetar för ett Europa fritt från trafficking.

Spelet, efterdiskussionen och fördjupningsuppgifterna har flera kopplingar till kursplanerna i flera ämnen. Materialet ger därför goda möjligheter till ett ämnesövergripande arbetssätt. Med spelet som utgångspunkt kan eleverna arbeta tematiskt med trafficking, prostitution, kränkningar, jämställdhet och mänskliga rättigheter.

Fair Sex: Nätverket låter eleverna arbeta med läroplanens övergripande mål och de normer och värden som ska genomsyra hela gymnasieskolans arbete. Eleverna får arbeta med grundläggande demokratiska principer så som alla människors lika värde och rätt till frihet, samt avståndstagande från förtryck och kränkningar.

E2001 Ett spel om tillsatser i livsmedel

E2001

>Ladda hem

E2001 är en simulering där deltagarna får ta rollerna som tillverkare av chokladkakor. De kan göra två olika typer av chokladkakor - en vanlig sort och en speciell sort som har det extra ämnet E2001 som inte är skadligt för tänderna.

Beslut om produktionen måste tas utifrån försäljningssiffror och marknadsinformation under en åtta veckors period. Deltagarna ställs inför ett moraliskt dilemma när information om E2001 kopplar samman det med hälsoproblem.


Syfte

  • Skapa medvetenhet om den ökade mängden kemikalier i livsmedel, och möjliggöra att eleverna kan ta medvetna beslut i framtiden.
  • Lyfta moraliska och etiska frågor kring användning av kemikalier, vilken betydelse och påverkan det kan ha på samhället på kort och lång sikt.