Speldatabas

Tanken och handlingen Associationsövning om sexuell hälsa

Tanken och handlingen

>Ladda hem

Risk and desire A game about STI and risk behaviour

Risk and desire

>Ladda hem

This is a short simulation about risk behaviour in connection with the most common STI (Sexually transmittable infections). The entire game is in english.
The goal of the game is to learn about and reflect on what kinds of sexual behaviours are likely to be more risky for one self and ones partners.

Ligga i eller ligga lågt - ett spel om njutning, bekräftelse och andra anledningar till att ha sex

Ligga i eller ligga lågt

>Ladda hem

Ligga i eller ligga lågt? är ett spel som berör sex och relationer. Eleverna får i mindre grupper anta karaktärer som unga personer med skilda personligheter, vilka ställs inför olika sexuella situationer. I spelet får eleverna får ta ställning till hur deras karaktärer kommer agera, vilket ger en bra grund för diskussion och reflektion kring vad det finns för anledningar till att ha sex. 
Tid: minst 60 min
Antal elever: 6-24 personer. Om ni är fler än 24 elever i klassen rekommenderar vi att ni delar upp i två olika omgångar då spelet kan upplevas långsamt och krångligt med många deltagare.
Målgrupp: Elever i årskurs 7-9 eller gymnasiet. 

Spelets syfte är att behandla ställningstaganden, attityder och värderingar kring varför personer har sex. Det kan finnas många anledningar, så som bekräftelse, kärlek, njutning, grupptryck eller tvång. I spelet får eleverna möjlighet till att nyansera sin uppfattning och upplevelse av sex. Genom att diskutera och analysera bakomliggande anledningar vill vi öka elevernas förståelse för att människor har skilda inställningar samt att vi ibland tar irrationella beslut. En sådan förståelse kan i förlängningen ge en mer sund och hälsofrämjande syn på sin och andras sexualitet.

Icebreakers Uppvärmningsövningar för grupper

Icebreakers

>Ladda hem

En samling uppvärmningsövningar, s.k. icebreakers. Syftet med en icebreaker kan vara:

  • Skratta
  • Röra på sig
  • Liva upp en sömning grupp
  • Skapa fokus
  • "Bryta isen" socialt

Vilken typ av icebreaker som kan passa beror på gruppens ålder, sinnesstämning, energinivå och vilken akvitetet ni skall göra efteråt. Ibland behövs ingen icebreaker, och ibland kan det vara bra att ha den som "extrakort" på hand ifall du märker att gruppen är trött, rastlös eller ofokuserad.

Vi har samlat dessa övningar som inspiration för dig som gillar att anvädna icebreakers i undervisning och andra gruppsammanhang. 

Future Happiness Challenge Ett spel om lycka och hållbar utveckling

Future Happiness Challenge

>Ladda hem

Future Happiness Challenge är ett digitalt spel för både unga och vuxna, framtaget för att tillgängliggöra forskning om hållbar utveckling i städer. Allt innehåll är vetenskapligt förankrat i rapporten Klimatomställning Göteborg. Frågan som rapporten utreder är: Kan välbefinnande vara en drivkraft för hållbar utveckling?

Vart hittar jag spelet?
Spelet Future Happiness Challenge är tillgängligt gratis i App Store till iPad, samt kan laddas hem och installeras på Windows och Mac. 
Du hittar spelet på: www.grspeldatabas.se/fhc

Målgrupp
Denna lärarhandledning är skriven för gymnasiet och grundskola åk 7-9.
Spelet spelas med 3 till 4 spelare på samma dator eller iPad. Det går även att spela på egen hand.

Tid
90-120 minuter, uppdelat på ett eller flera pass.

Syfte
Spelet är designat och framtaget med syfte att:

  • Främja en vetenskapligt baserad diskussion kring hållbar utveckling
  • Skapa förståelse för den typ av förändringar på både individ- och samhällsnivå som krävs för en hållbar utveckling
  • Öka intresse och engagemang för demokratisk opinionsbildning, deltagande i föreningsliv och allmänna val
  • Främja en god hälsa och sunda livsstilsval för både individ och miljö

Future economy challenge Ett analogt pedagogiskt spel om de dilemman vi står inför i skapandet av en hållbar ekonomi.

Future economy challenge

>Ladda hem

I Future economy challenge får eleverna gå in i rollen som beslutsfattare och måste ta ställning i globala frågor som är helt avgörande för vår framtid på jorden. Spelet visar hur de ekonomiska kostnaderna för att agera på miljöhoten är små, jämfört med om vi inte agerar.

Målgrupp: Elever i gymnasiet och grundskola åk 7-9. Tid : 90-120 minuter

Antal deltagare: 4-30 elever

Syfte

  • Främja en vetenskapligt baserad diskussion kring hållbar utveckling
  • Skapa en förståelse för den typ av förändringar som krävs för en hållbar utveckling
  • —Ökat intresse och engagemang kring frågor som rör hållbar utveckling

En glidande skala - ett spel om sex, relationer och ömsesidighet

En glidande skala

>Ladda hem

En glidande skala är ett spel som genom associationer och samtal möjliggör reflektion kring olika perspektiv på relationer och sex. Eleverna får ta del av berättelser om sexuella situationer och tillsammans resonera kring upplevelser och känslor som kan uppstå. I spelet möter de två personer som tar del av samma sexuella upplevelse, men som upplever händelsen på olika sätt, och får diskutera anledningarna till detta.
Tid: minst 70 min
Antal elever: 6-24. Om ni är fler än 24 elever i klassen rekommenderar vi att ni delar upp i två olika omgångar då spelet kan upplevas långsamt och krångligt med många deltagare. 
Målgrupp: Elever i årskurs 7-9 eller gymnasiet.  

Spelets syfte är att behandla ställningstaganden, attityder och värderingar kring ömsesidighet och samtycke i sexuella situationer. En glidande skala fokuserar på att behandla vad ömsesidighet innebär och hur en kan uppfatta signaler om lust och olust från andra. Att diskutera och reflektera kring ömsesidighet är ett sätt att förebygga sexuella övergrepp och underlätta till att ge unga positiva och hälsofrämjande sexuella erfarenheter.

Älskar, älskar inte? En simulering om sexuell hälsa

Älskar, älskar inte?

>Ladda hem