Speldatabas

Icebreakers Uppvärmningsövningar för grupper

Icebreakers

>Ladda hem

En samling uppvärmningsövningar, s.k. icebreakers. Syftet med en icebreaker kan vara:

  • Skratta
  • Röra på sig
  • Liva upp en sömning grupp
  • Skapa fokus
  • "Bryta isen" socialt

Vilken typ av icebreaker som kan passa beror på gruppens ålder, sinnesstämning, energinivå och vilken akvitetet ni skall göra efteråt. Ibland behövs ingen icebreaker, och ibland kan det vara bra att ha den som "extrakort" på hand ifall du märker att gruppen är trött, rastlös eller ofokuserad.

Vi har samlat dessa övningar som inspiration för dig som gillar att anvädna icebreakers i undervisning och andra gruppsammanhang. 

Fred för alla Ett spel om jämställdhet och fred

Fred för alla

>Ladda hem

Spelet syftar till att upplysa och sprida kunskap om fred och konflikt och om ojämställdhet. Genom en konflikt på en fiktiv skola i ett framtida Sverige påvisas vad som händer mellan grupper med olika mandat i förhandlingar och hur fattade beslut påverkar alla. Deltagarna delas in i mindre grup-per med tilldelade åsikter, intressen och rädslor. Deras uppgift är att göra sin röst hörd under en fredsförhandling mellan de olika sidorna som ligger i konflikt med varandra. Spelledarna spelar rollen som medlare.  

Fred för alla är framtaget av Kvinna till Kvinna och Pedagogiskt Centrum med stöd av Arvsfonden.

@Jobbet Ett spel om att söka jobb

@Jobbet

>Ladda hem

@Jobbet är ett spel om att vara ung och söka jobb via internet. Spelet finns på www.påjobbet.se och är kostnadsfritt att använda och ingen inloggning behövs.
Spelet är framtaget av Pedagogiskt Centrum som en del av arbetet med att främja ökad samverkan mellan skola och arbetsliv samt utveckling av studie- och yrkesvägledning i Västsverige. Utvecklingen av @Jobbet är finansierat av Internetfonden .SE.
Spelet är en grund för diskussion och fortsatt arbete kring områdena:
• Jobbsökande, internet och IT-kompetens
• Anställningsbarhet och professionalism
• Utanförskap och diskriminering
Målgrupp för spelet är unga i åldern 15 till 25 år. Spelet kan användas både i grundskolan, på gymnasiet och i vägledningsaktiviteter utanför skolan.