Speldatabas

Vad gör man? Ett spel om jämställdhet och etik

Vad gör man?

>Ladda hem

Vad gör man är ett rollspel där eleverna i grupper gemensamt spelar en roll och ska bestämma hur den rollen agerar i olika situationer. Alla rollerna är baserade på olika etiska synsätt så det är viktigt att poängtera för eleverna att det är utifrån rollernas perspektiv de ska agera och inte sina egna.

Syfte
Spelet syftar till att låta eleverna diskutera jämställdhet ur olika etiska synsätt.
 

Sigma Ett spel om bistånd

Sigma

>Ladda hem

Denna övning är tänkt som en ingång till fortsatt diskussion om hur Sidas arbete och svensk biståndspolitik fungerar. Spelet går ut på att eleverna skall rangordna ett antal fiktiva länder utifrån vilket land de anser har stört behov av bistånd.

Syfte

  • Diskutera och reflektera kring vad bistånd är, vad för anledningar som finns att ge bistånd och hur detta görs idag i Sverige.
  • Skapa ingång till mer ingående arbete om utlandshjälp, insatser och bistånd för att hjälpa länder med fattig och utsatt befolkning.

Medelvärde och median En enkel övning för att beskriva medelvärde och median

Medelvärde och median

>Ladda hem

Syftet med spelet är att eleverna ska kunna använda sig av medelvärde och medianer. Dessutom ska deltagarna kunna avgöra när det är lämpligast för att ge en korrekt bild av materialet som ska presenteras.
Spelet är en linjeövning där eleverna själva kommer att stå för statistiken. Eleverna sorterar in sig själva i ett led som sedan kommer att bli grund för diskussion kring medelvärde och median.

Icebreakers Uppvärmningsövningar för grupper

Icebreakers

>Ladda hem

En samling uppvärmningsövningar, s.k. icebreakers. Syftet med en icebreaker kan vara:

  • Skratta
  • Röra på sig
  • Liva upp en sömning grupp
  • Skapa fokus
  • "Bryta isen" socialt

Vilken typ av icebreaker som kan passa beror på gruppens ålder, sinnesstämning, energinivå och vilken akvitetet ni skall göra efteråt. Ibland behövs ingen icebreaker, och ibland kan det vara bra att ha den som "extrakort" på hand ifall du märker att gruppen är trött, rastlös eller ofokuserad.

Vi har samlat dessa övningar som inspiration för dig som gillar att anvädna icebreakers i undervisning och andra gruppsammanhang. 

Ett litet steg ett spel om klimatfrågan från olika perspektiv

Ett litet steg

>Ladda hem

Detta enkla spel syftar till att belysa klimatfrågan individorienterat och hur olika delar av världen kan påverka/påverkar klimatet.
Syfte

  • Träna på att se klimatfrågan ur olika perspektiv
  • Diskutera hur olika personer kan göra skillnad och påverka olika mycket
  • Diskutera vem som har mest ansvar för att minska utsläppen

En kul tur? Ett spel om religiös och kulturell identitet.

En kul tur?

>Ladda hem

Spelet går ut på att eleverna i en fiktiv science fiction-framtid har bordat ett antal små rymdskepp, på flykt från jorden som gjorts obeboelig på grund av en stor katastrof, ett meteornedslag eller kärnvapenkrig.
Eleverna har begränsad information om vilka möjliga planeter de kan fly till, och måste på kort tid bestämma sig, eftersom rymdskeppen inte får hinna driva för långt från jorden för att rymddatorn ska räkna ut rätt kurs.
Syfte

  • Att belysa och diskutera kulturell och religiös identitet. Vari denna består och vad man kan och inte kan tänka sig att göra avkall på. 
  • Diskutera politiska och ekonomiska värden i förhållande till de kulturella och religiösa. Vad är viktigast? Vad är mest avgörande för våra liv?

Ekosteg Ett enkelt spel om energi och klimat

Ekosteg

>Ladda hem

Spelet syftar till att tydligt gestalta hur vi använder energiresurser, vilka problem som finns med resursförbrukning samt att visa på fördelen med förnyelsebar energi. Spelet är utformat på ett mycket enkelt sätt som uppmuntrar till diskussion mellan deltagarna och ger en visuell uppfattning om hur förbrukningsnivåerna ser ut. 

E2001 Ett spel om tillsatser i livsmedel

E2001

>Ladda hem

E2001 är en simulering där deltagarna får ta rollerna som tillverkare av chokladkakor. De kan göra två olika typer av chokladkakor - en vanlig sort och en speciell sort som har det extra ämnet E2001 som inte är skadligt för tänderna.

Beslut om produktionen måste tas utifrån försäljningssiffror och marknadsinformation under en åtta veckors period. Deltagarna ställs inför ett moraliskt dilemma när information om E2001 kopplar samman det med hälsoproblem.


Syfte

  • Skapa medvetenhet om den ökade mängden kemikalier i livsmedel, och möjliggöra att eleverna kan ta medvetna beslut i framtiden.
  • Lyfta moraliska och etiska frågor kring användning av kemikalier, vilken betydelse och påverkan det kan ha på samhället på kort och lång sikt.

Delade meningar ett spel om matematikens ord

Delade meningar

>Ladda hem

Delade meningar är ett sorteringskortspel som går ut på att eleverna ska få gå igenom kort med olika ord och termer på för att sedan sortera in korten i olika kategorier. I denna övning användes två kategorier, ord som är matematik och ord som inte är det. Några av orden har flera betydelser (t.ex. bråk och division) och kommer inte att ha något självklart svar. Det är då upp till eleverna att inom grupperna diskutera och bestämma vad som är matematik och inte. Det ska vara lika många kort i båda kategorierna och grupperna måste vara eniga om besluten som de tar.

Spelet har skapats för att göra det lättare att tillgodose behovet av muntlig undervisning inom matematiken. Många lärare säger att det största problemet med muntlig undervisning är att de inte har tid. Till detta kan kopplas att en stor del av eleverna i årskursen 7‐9 har stora brister i sitt matematiska språk. I stället använder de ett vardagligt språk för att förklara matematiska termer och begrepp. Det blir sedan onödigt svårt för eleverna att gå över till mer komplicerad matematik där de stöter på ord som saknar motsvarighet i det vardagliga språket.

Bananen Ett enkelt rollspel om handelsvillkor

Bananen

>Ladda hem

Bananen är ett enkelt rollspel som handlar om de olika stegen i distributionskedjan av varor.
Spelet består av en enkel simulation där eleverna delas in i olika grupper längs distributionskedjan, och alla ska förklara hur stor del av priset för en banan (1 kr) de tycker de förtjänar.
Genom förhandling skall de komma fram till hur bananens pris skall fördelas mellan de olika grupperna.
Syfte

  • Visa hur distributionskedjor innebär att många skall få en del av priset för en vara i affären.
  • Reflektera kring hur möjligheten att påverka priset kan se olika ut i olika delar av distributionskedjan, och varför det är så.
  • Visa och förstå hur handel kan fungera idag på en globaliserad marknad, där det ofta är långt mellan konsument och producent.
  • Simuleringen fungerar utmärkt som en introduktion för ett fortsatt arbete kring frågor som rättvisa handelsvillkor, krav- och rättvisemärkta produkter och konsumentfrågor.

Sidor