Speldatabas

Kris En simulering om utveckling och demokrati

Kris

>Ladda hem

KRIS är en simulering om ett utvecklingsland som just blivit självständigt. Deltagarna får tillsammans rollen som landets regering, som under sitt första år måste ta ställning till en rad svåra problem. Målet är att stärka landets ekonomi, men också att behålla politisk popularitet för att inte förlora regeringsmakten. 
Simuleringen tar en och en halv timme att genomföra men kan förkortas till en timme.
Antal deltagare: 10-30
Syfte
Spelet syftar till att öka förståelsen för sambandet mellan ekonomi och politik i demokratiska stater, och för utvecklingsfrågor i allmänhet.

Icebreakers Uppvärmningsövningar för grupper

Icebreakers

>Ladda hem

En samling uppvärmningsövningar, s.k. icebreakers. Syftet med en icebreaker kan vara:

  • Skratta
  • Röra på sig
  • Liva upp en sömning grupp
  • Skapa fokus
  • "Bryta isen" socialt

Vilken typ av icebreaker som kan passa beror på gruppens ålder, sinnesstämning, energinivå och vilken akvitetet ni skall göra efteråt. Ibland behövs ingen icebreaker, och ibland kan det vara bra att ha den som "extrakort" på hand ifall du märker att gruppen är trött, rastlös eller ofokuserad.

Vi har samlat dessa övningar som inspiration för dig som gillar att anvädna icebreakers i undervisning och andra gruppsammanhang. 

Handelsspelet Ett spel om handelsvillkor

Handelsspelet

>Ladda hem

Den här simuleringen är tänkt att hjälpa deltagarna att lättare kunna förstå hur handel kan påverka ett lands välstånd. Vår planet är delad; de industrialiserade länderna i norr såsom Nordamerika, Europa eller Japan har en mycket högre levnadsstandard än länderna i Latinamerika, Afrika eller Asien. De finns många sätt att förklara den här skillnaden, men det är uppenbart att klyftan mellan rik och fattig uppehålls och t o m vidgas av ett världshandelssystem som hjälper de starka, välorganiserade länderna hellre än de fattigare.
Den här simuleringen försöker visa hur handel faktiskt fungerar: vem som vinner och vem som förlorar.
Simuleringen är lämplig för en grupp med mellan 15 och 30 deltagare.
Simuleringen lämpar sig särskilt väl för grupper som arbetar med handelsfrågor, ekonomi och internationella frågor i ämnen och teman såsom juridik, geografi, psykologi och internationella relationer.

Syfte

  • Uppleva och reflektera kring resursers betydelse i globala fattigdomsfrågor
  • Reflektion kring vilka handelshinder som skapas i och med ojämlikt fördelare resurser och inflytande i politik
  • Reflektion kring hur resursknapphet, ojämlikhet och bristande inflytande påverkar människors motivation och vilja till samarbete.

Campingen Ett spel om segregation och hållbar utveckling

Campingen

>Ladda hem

Spelet campingen är ett textbaserat rollspel anpassat för att spelas i ett klassrum.

Spelet handlar om en camping där eleverna spelar olika grupper som har väldigt skiljda ekonomiska förutsättningar och möjligheter att påverka sin situation. Spelet belyser kopplingen mellan socialekonomisk och ekologisk hållbarhet. Spelet är i huvudsak framtaget för att passa ämnena samhällskunskap och naturkunskap i gymnasiets första, andra och tredje år.

Campingen togs fram som en del av pilotprojektet Mistra Urban Games. Läs mer på http://urbangames.se/.

2021 Ett ipadspel om stadsutveckling i Göteborg

2021

>Ladda hem

Ett ipadspel som utvecklades 2011 i samband med Mistra Urban Games. I spelet får spelaren möjlighet att styra Göteborg från dåtid till framtid, och både ta beslut som påverkar stadens utveckling men också lära sig om historiska viktiga händelser i staden, och påverka hur dessa utspelas.

Spelet kan bara spelas på Ipad och kan laddas hem gratis från Appstore - https://itunes.apple.com/se/app/2021/id496494468?mt=8